programma van dag tot dag - Reisverslag uit Zaandijk, Nederland van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu programma van dag tot dag - Reisverslag uit Zaandijk, Nederland van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

programma van dag tot dag

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

09 Juli 2010 | Nederland, Zaandijk

Van Nairobi naar de Victoria watervallen

Nairobi

Dag 1 Amsterdam – Nairobi (Kenia)
Dag 2 Nairobi ( Kenia ) - Karatu ( Tanzania )

Een rechtstreekse KLM vlucht brengt ons van Amsterdam naar Nairobi. Hier arriveren we ’s avonds en worden we opgehaald voor de transfer naar de accommodatie. De volgende dag gaan we op weg met onze eigen safaritruck, via het grensplaatsje Namanga bereiken we Karatu . We kamperen buiten de stad op de flanken van Mount Meru.

Arusha, Serengeti NP

Dag 3 Karatu - Serengeti nationaal park
Dag 4 Serengeti nationaal park / Ngorongoro krater - Karatu
Dag 5 Karatu - Arusha
Dag 6 Arusha – Pangani

Karatu is de uitvalsbasis voor onze excursie naar het Serengeti national park en de beroemde Ngorongoro krater. Na een overnachting rijden we naar het Serengeti nationaal park. Dit grootste en bekendste park van Tanzania beslaat een oppervlakte van 14.500 km² en huisvest een spectaculaire dichtheid aan wild.

Ook de vogelaar kan in de Serengeti zijn hart op halen. Het merendeel van de Serengeti bestaat uit uitgestrekte open grasvlakten met hier en daar karakteristieke rotspartijen, 'kopjes' genaamd. Maar ook acacia en savanne woodlands, beboste gebieden langs rivieren en zo hier en daar een meertje en zelfs moerasgebieden komen er voor.

Naast de bekende kuddes gnoe, zebra's, gazellen en ander wild, is de Serengeti bekend om haar leeuwenpopulatie. Zo is het geen uitzondering als je op een dag meerdere malen leeuwen en cheeta’s ziet, inclusief de zwartgemaande oude mannelijke exemplaren. Ook het luipaard komt hier (rond de 'kopjes') relatief veel voor en is overdag rustend in bomen te vinden.

De spectaculaire jaarlijkse trek van de gnoes en de zebra's verloopt in een grote cirkel, waarbij ook de Masai Mara in Kenia wordt betrokken. In de periode december-januari bevindt de grote kudde zich in het uiterste zuiden van de Serengeti. Vanaf maart beginnen de dieren zich in noordelijke richting te verplaatsen. Tussen mei en juli bevinden de meeste dieren zich in het noorden en westen van het park. Gedurende de periode augustus-september zijn de kuddes in de Masai Mara, waarna ze vanaf oktober weer naar het zuiden trekken. Al ’gamedrivend’ gaan we op weg naar Seronera, waar we de tenten opzetten.

De volgende dag gaan we opnieuw op zoek naar wild en rijden we met vierwielaangedreven auto's naar de rand van de Ngorongoro krater. Eind jaren vijftig is het gebied van de Ngorongoro Conservation Area opgericht. Het is een van Afrika's spectaculairste natuurgebieden, niet alleen omdat het een van de grootse kraters van de wereld is (264 km²) maar zeker ook vanwege de grote diversiteit en dichtheid aan wild.

Op de bodem van de krater bevinden zich alle leden van de zogenaamde ’big five’ (olifant, leeuw, neushoorn, luipaard en buffel). Er zijn slechts twee wegen die vanaf de rand van de krater naar beneden gaan, terwijl je over een andere weg weer omhoog rijdt. Ook voor de liefhebber van vogels heeft de Ngorongoro krater veel te bieden.

Zanzibar

Dag 7 Pangani – Dar es Salaam
Dag 8 Dar es Salaam - Zanzibar
Dag 9 Zanzibar
Dag 10 Zanzibar
Dag 11 Zanzibar – Baobab Valley

Vanuit Pangani reizen we door naar Dar es Salaam, waar we zullen overnachten. De volgende dag nemen we afscheid van onze chauffeur en steken met de ferry over naar Zanzibar. Met enig geluk zien we misschien nog dolfijnen. We meren af in de haven waar je soms de traditionele houten zeilschepen, dhows genaamd, nog voor anker kunt zien liggen. Er heerst hier meestal een flinke bedrijvigheid.
We overnachten in een hotel in het hart van historisch Stone Town. Zo mysterieus als de naam Zanzibar in je oren mag klinken, zo interessant is het eiland ook! Alleen de geschiedenis van Zanzibar al lijkt een sprookje uit de verhalen van duizend-en-één nacht.

De unieke mengeling van Swahilicultuur en Arabische invloeden vind je niet alleen terug in de architectuur van vele gebouwen, maar ook bij de bevolking. Vrouwen gehuld in zwarte bui-bui schuifelen door de smalle straatjes van Old Stone Town. Uit moskeetjes en koranschooltjes klinkt Arabisch op, wanneer gebeden worden uitgesproken of lessen over het leven van de profeet Mohammed worden overhoord. Enige respect voor de islamitische cultuur wordt dan ook op prijs gesteld door de lokale bevolking. Voor vrouwen geldt dat schouders en knieën bedekt moeten zijn.

De woning van David Livingstone, van waaruit hij zijn reizen naar 'het donkere hart van Afrika' ondernam, is gelegen aan een kleine baai, waar verwaarloosde scheepjes op onderhoud wachten. Het voormalig paleis van de sultan, de Beit-el-Ajaib en het nabijgelegen Portugese fort liggen vlakbij ons hotel en zijn zeker een bezoekje waard. In de oude slavenkerkers in de buurt van de kerk tref je kleine ruimtes aan, waar je nauwelijks kunt staan en waar het daglicht van de straat mondjesmaat naar binnen schijnt. De kettingen waarmee de slaven waren geketend, zie je hier nog in het beton.

Natuurlijk kun je een kijkje nemen op de specerijenplantages of op Prison-eiland. Op dit eiland vind je niet alleen de ruïne van de gevangenis waar ontsnapte slaven gevangen werden gehouden, maar tref je ook enkele reuzenschildpadden en pauwen aan. Het eilandje heeft bovendien een mooi strandje, waar je heerlijk kunt zwemmen en vanwaar je kunt snorkelen boven de koraalriffen.

's Avonds kun je heerlijk eten in een van de vele visrestaurantjes die Zanzibarstad kent of de zonsondergang bekijken vanaf het terras van het koloniale Africa House-hotel. Een goede manier om het eiland te verkennen is deel te nemen aan een facultatieve specerijentour. Niet alleen word je tijdens een dergelijke tocht van alles verteld over de specerijen en de plantages, ook kom je op een aantal historische plaatsen.

Na de ontspannen dagen op Zanzibar steken we over naar Dar es Salaam, waarna we ons opmaken voor de rit naar Baobab Valley. Meer naar het oosten vallen in de buurt van het Mikumi nationaal park de karakteristieke baobabbomen direct op. Met hun eeuwenoude dikke stammen en grillige takken staan zij er afwachtend bij. Op onze overnachtingplaats in de Baobab Valley kom je nog veel meer van deze bomen tegen.

Iringa, Baobab Valley

Dag 12 Baobab Valley - Iringa
Dag 13 Iringa ( Tanzania ) – Malawimeer noord ( Malawi )
Dag 14 Malawimeer noord
Dag 15 Malawimeer noord – Malawimeer zuid
Dag 16 Malawimeer zuid

Als we het Mikumipark passeren, dat geflankeerd wordt door het Ulugurugebergte, stoppen we uiteraard als we nog wild in het vizier krijgen. In het park komen olifanten, elandantilopen, Lichtenstein-hartebeesten en enkele bijzondere bewoners, zoals de franjeaap. Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg, ca. 10 uur reizen. Opvallend is het grote stuk niemandsland tussen de grenzen van Tanzania en Malawi. We rijden naar Iringa, waar we een kijkje nemen op de markt. In de buurt van Ismilia, een weinig bezochte, doch unieke prehistorische vindplaats vind je met een beetje geluk nog speerpunten en andere stenen werktuigen uit die tijd. Daarna maken we een wandeling naar een vallei met mooie door erosie gevormde rotsen.

De volgende twee dagen brengen we door aan de noordelijke oevers van een van Afrika's grootste meren, het Malawimeer. We kamperen aan het meer en in de buurt van kleine dorpjes. Op die manier kun je volop luieren op het strand of een praatje maken met de vriendelijke bevolking.
Het Malawimeer is het thuis van zo'n 750 verschillende vissoorten, waarvan de meeste behoren tot de bijzondere kleurrijke familie van de cichlide. Vele van deze visjes komen uitsluitend in het Malawimeer voor of in één van Afrika's andere grote meren, zoals Lake Tanganyika en Lake Victoria.

Tijdens onze tocht naar het noorden volgen we de oevers van het meer, met fraaie vergezichten op de verschillende baaien. We passeren kleine dorpjes met traditionele lemen hutjes, veelal geflankeerd door mango- en papayabomen en kleine lapjes grond waarop maïs en cassave verbouwd wordt. Vaak worden we hier nageroepen door groepen kinderen.

Luwawa Forest, South Luangwa

Dag 17 Malawimeer noord – Lilongwe
Dag 18 Lilongwe ( Malawi )– South Luangwa Nationaal Park ( Zambia )
Dag 19 South Luangwa NP
Dag 20 South Luangwa NP – Chipata
Dag 21 Chipata – Lusaka

Over een goed geasfalteerde weg rijden we naar Lilongwe. In de late namiddag komen we aan op de campsite. Als er nog tijd is, is er de mogelijkheid om een lokale markt te bezoeken. Hier proef je het echte lokale leven en worden er naast eten en levensmiddelen ook kunstnijverheidsproducten verkocht.

Vandaag vervolgen wij onze weg naar South Luangwa. Het is enkele uren hobbelen over een onverharde weg om een van Afrika's laatste echt ongerepte stukken wildernis, het South Luangwa nationaal park, te bereiken. De beroemde Luangwavallei wordt beschermd in een drietal wildparken, die tot de beste safarigebieden van Afrika behoren. Het praktisch ontoegankelijke North Luangwa, het weinig bezochte Lukusuzi wildreservaat en het South Luangwa nationaal park.
Dit laatste park, waaraan wij een bezoek brengen, kent mede dankzij het werk van de overleden Norman Carr een goede en gevarieerde wildstand, omdat de plaatselijke bevolking betrokken is in een natuurbehoudprogramma.

Uitvalsbasis is een kampeerterrein, direct aan de machtige Luangwa-rivier. Tijdens onze gamedrives komen we olifanten, leeuwen, nijlpaarden, de uitzonderlijk mooie Thornicroft-giraffen en verschillende antilopensoorten, zoals de puku en de kudu tegen. Aan de rivieroevers zie je krokodillen, nijlpaarden en mooi gekleurde ijsvogels. Het landschap wordt gedomineerd door uitgestrekte mopanebosjes, grasland en een gevarieerde begroeiing in de buurt van de Luangwa. Let eens op de grillig gevormde bomen! Via een verharde weg bereiken we weer de bewoonde wereld en overnachten we in Chipata.

Een lange rit brengt ons even buiten de stadsgrens van de Zambiaanse hoofdstad Lusaka. Hier gaan we onze levensmiddelenvoorraad aanvullen. De dag erop verlaten we Lusaka over de Great East Road. Onderweg is van alles te zien. Eerst passeren we een aantal drukke plaatsjes met bontgeschilderde barretjes, waar grote trucks voor geparkeerd staan. Verder naar het oosten wordt het gebied dunbevolkt en verandert het landschap. De uitgestrekte, door blanken gerunde farms, hebben plaats gemaakt voor de Afrikaanse wildernis. Kleine zelfverzorgende boeren hebben hier en daar kleine lapjes grond ontgonnen om maïs te verbouwen.

Victoria Falls

Dag 22 Lusaka – Victoria Falls ( Victoriawatervallen )
Dag 23 Victoria Falls
Dag 24 Victoria Falls, vlucht naar Johannesburg - Amsterdam
Dag 25 Aankomst Amsterdam

De volgende ochtend reizen we door naar de Victoriawatervallen. De opstijgende fijne nevel van de indrukwekkende Victoriawatervallen kunnen we al van ver waarnemen. We slaan onze tenten op aan de oevers van de Zambezi waar waarschuwingsborden met afbeeldingen van nijlpaarden en krokodillen wijzen op ongenode gasten.

‘s Middags kun je in de voetsporen van David Livingstone treden door een kijkje te nemen bij de grootste watervallen van het Afrikaanse continent. Het lawaai van het vallende water is oorverdovend. Niet voor niets staat de waterval lokaal bekend als Mosi-oa-Tunya, 'de rook die dondert'.

Wanneer je je letterlijk onder wilt dompelen in de Zambezi kun je hier een rafttrip maken, of als je dat te wild vindt, een tocht per kano. Om een goed beeld van de watervallen te krijgen kun je hier ook een rondvlucht maken, de 'Flight of the Angels'. Als je zelf wilt vliegen kan dat ook: probeer dat eens tijdens 's werelds op één na hoogste bungeejump van de Zambezibrug! Het is tevens mogelijk om dorpjes in de omgeving te bezoeken. Helaas is er alweer een einde aan deze indrukwekkende reis gekomen, na de vlucht van Victoria Falls naar Johannesburg vliegen we weer terug naar Amsterdam.

Vervoer

• 10 Juli 2010 - 12:41

Margriet En Ruud:

heel veel plezier! En Mirjam blaas niet te veel op die vuvuzela he

groetjes