south louangwa - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu south louangwa - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

south louangwa

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

31 Juli 2010 | Zambia, Chipata

Op naar Zambia,South Louangwa, een vreselijke rit!Er is een nieuwe weg in aanleg dus moesten we op een B-weg rijden vol met kuilen en stenen. We hebben nu allemaal een acute dubbele thorecale wervelfractuur dus zitten aan de dyclofenac haha!Mitch, als je de wegenbouw hier ziet…dan kunnen ze van jou nog heel wat leren!We moesten houtskool kopen langs die vreselijke weg en gingen daar gelijk maar even lunchen. Kwamen er tijdens de lunch hele gezinnen ineens om ons heen zitten wachtend op enkele restjes die overblijven……je voelt je bij elke hap schuldig! Een jongetje die ik een paar ballonnen gaf ging helemaal uit zn dak en een baby begon natuurlijk gelijk weer te krijsen toen ze ons zag! De restjes dus afgestaan op het eind dus ze begonnen als gekken te eten. Ze wilden ook wat meenemen en dat wilden ze in zo’n vieze zwarte houtskoolzak doen dus hebben we maar plastic draagtasjes gegeven…..hadden ze gelijk 2 eetlepels gejat want ze eten hier natuurlijk met de handen haha! De reisleider had onthouden wat hij ze gegeven had dus toen hij er wat van zei deden ze net of ze gek waren, maar na lang volhouden kwamen dan toch de lepels uit de zakken te voorschijn. Ja, dat doe je dus blijkbaar als je niets hebt en wij eigenlijk alles!Daarna werd de prullenbak geplunderd. De lege pot mayonaise werd tot de bodem leeggelikt en lege waterflessen en melkpakken werden meegenomen.Na echt een helse rit kwamen we dan eindelijk aan op de campsite die echt prachtig was! We stonden aan de Louangwa rivier waar zich nijlpaarden en krokodillen en grote vogels in bevonden. Een lage rivierstand met zandplaten in het midden waar al lekker 4 krokodillen op lagen en een kudde nijlpaarden in het water. De eigenaar kwam ons wel even waarschuwen dat er s’nachts nijlpaarden om je tent heen konden lopen maar de krokodillen zouden niet het land opkomen…maar ja dan nog…..!We werden gewaarschuwd voor de vele doodskopaapjes die vreselijk jatten en hondsbrutaal zijn…er zat er 1 in de truck die we net op tijd wisten te verjagen.Chiel werd bijna nog besprongen door zo’n beest haha! Sprong er een tijdens het onbijt zo op het stoeltje naast chiel en ging op zn achterpoten staan om te kijken of er wat te halen viel.Toen het begon te schemeren trachtten 2 nijlpaarden naar ons toe te zwemmen en aan land te gaan maar toen ze al die tumult hoorden gingen ze snel weer weg! Chiel dacht dus even een uurtje later toen het donker was...en dan is het hier ook echt donker... een grap uit te halen met de groep en ging onder een donker tentzeil in de uitloop van de nijlpaarden liggen. Iemand van de groep riep dus dat de nijlpaarden er weer aankwamen en toen er een aantal stonden kwam Chiel ineens onder dat zeil met een hoop kabaal tevoorschijn………..iedereen schrok!!!!!! Een man viel bijna over een boomstam van de schrik en zag in Chiel ook een echt nijlpaard haha!De volgende morgen een zeer mooie game drive gehad in een open jeep in het South Louangwa park. De Thornicraft giraffen gezien, nijlpaarden,10 leeuwinnen bij elkaar,olifanten met jong,waterbokken etc etc. Toen terug naar de camping en even bij het kleine zwembad kunnen genieten. S’middags om 4 uur de night game drive! Op zoek naar het luipaard die we 2 jaar geleden gemist hebben! Toen het tot 6 uur nog licht was nog veel dieren gezien maar toen het donker was heel weinig tot na een uur dan toch echt het luipaard opdook! Er stonden ineens in een mum van tijd allemaal safaritrucks omheen dus vind het niet zo raar dat er een luipaard bij een jeep naar binnen is gesprongen…dat beest werd gewoon in het nauw gedreven. Onze chauffeur ging er ook als een speer achteraan en god straft meteen want toen kwam onze jeep vast te zitten. “everybody out!” schreeuwde hij toen maar wij dachten …hij maakt zeker een grapje..maar we moesten er echt uit! Iemand van de groep zag het luipaard ook daadwerkelijk nog langs lopen in die pikzwarte nacht. Stonden we dan met 20 man dicht op elkaar naast de jeep met 1 zaklantaarn…we kregen er de slappe lach van! Uiteindelijk de jeep er weer uitgetrokken en weer terug naar de camping!De volgende ochtend ging iedereen op walking safari maar voor ons hoefde dat niet..het is meer een spoor en poepzoeksafari dan dat je echt van dichtbij wild spot.We hebben rustig aan gedaan en nog vreselijk gelachen om de aapjes die gewoon naast ons op een stoeltje gingen zitten en alleen maar kijken of er wat te halen valt. Schni schna schnappie van 5 meter lag ook weer op de zandplaat en de olifanten liepen over de camping maar werden gelijk weer weggejaagd , want ze slopen alles! S’middags weer diezelfde rotweg terug en in Chipata overnacht. Daarvoor moesten we nog even boodschappen doen en bij het uitstappen van de truck werd ik belaagd door een paar kinderen en knepen in mn armen en zeiden''soft skin' soft skin'....knijpt er zo eentje in mn tiet. Ik wilde gelijk in de kung fu fighting-houding schieten maar was te verbouwereerd. Chiel boos op ze! Blijkt dat de meeste vrouwen hier hun geld in hun bh dragen dus dachten ze ..nou daar zit een flinke bom geld. Nou gezichtsbedrog dus want ik draag alleen maar sponge bob in mn bh hahaha! Vanmorgen weer om 4 uur op en richting Lusaka in Zambia! Daar aangekomen kwamen we echt in een cultuurshock. Een zeer welvarende stad terwijl we zojuist nog alleen maar hutjes gezien hebben. Een groot winkelcentrum met alles erop en eraan en dikke auto’s voor de deur. Mooie huizen waarvan enkele zelfs een zwembad hadden. Wat is het hier ongelijk verdeeld! Wij waren nu degenen met een opgedroogde snottebel van een week en onder het stof! We voelden ons helemaal armoedig! Haha! We gaan nu lekker eten en morgen weer vroeg op, op weg naar Zimbabwe. Dat staat niet in onze reis beschreven maar we zien de vic.falls vanaf de kant van Zimbabwe en onze vlucht naar Johannesburg gaat alleen vanaf Zimbabwe. Wij hebben het 2 jaar geleden al gezien dus hoeven er niet perse naar toe! Je kunt er genoeg doen en ik geloof dat ik morgen de een na hoogste bungeejump ga maken vanaf de Zambezibrug! Als ik dan nog durf! Jullie horen het wel! xx mirjam en chiel

• 01 Augustus 2010 - 06:01

Hanneke:

hoi luitjes weer erg genoten van je verslag maar zou dat bungeejump maar laten we willen je graag weer heel en gezond weer hier hebben nog een paar fijne dagen samen gr hanneke engerard

• 01 Augustus 2010 - 11:24

Olga En Joop:

wat een verhaal weer en wat hebben jullie geleden onderweg over die abortus wegen maar ja dat is wat jullie een avontuurlijke reis noemen.Nu nog zimbabwe met die super klojo van mugabe. doe hem maar niet de groeten van ons , en komen jullie maar gauw weer heel terug naar nederland , en mirjam ga maar niet bungeejumpen . groeten en veel plezier nog.xxxxxx

• 01 Augustus 2010 - 13:08

De Trompies:

Het is toch allemaal mooi hé!
    Als je iets wil doen vooral doen want misschien kom je er nooit meer en ach het is toch ook weer leuk om mee te maken!
    Nou nog veel plezier en tot dinsdag.
    Knuf Nico en Margaret

• 04 Augustus 2010 - 08:31

Petra En Rene:

Ik heb het verhaal weer met open mond gelezen en vele avonturen herkent. Komen bij ons weer boven. !!!! Toppie he in Zambia?
    Groet Petra en Rene

• 26 Augustus 2010 - 11:14

Isabelle:

Pfff wat vet zeg een luipaard gezien en al die andere dieren alsof het niks is... ja toch wel duidelijk dat ik snel ook naar afrika moet,... zoveel dieren heb ik nog nooit gezien in al die reizen bij elkaar die ik hebt gemaakt... ik ga snel verder lezen, kijken of je écht die bungeejump hebt gedaan.