Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Malawi

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 Juli 2010 | Malawi, Lilongwe

Om 7 uur in de ochtend weer op de veerboot terug naar het vaste land van Tanzania.De mooie jasminvrouwtjes en alladinmannetjes achter ons gelaten Helaas geen bui bui ( burka) kunnen kopen omdat we geen tijd meer voor de markt hadden. Ik ben op het dek weer naast de reddingsboei gaan zitten en chiel ging binnen een filmpje kijken.Een supernelle boot…full speed vooruit….. niet wetende dat op deze boot heel veel mensen zeeziek worden.Er konden maar een paar mensen op het dek zitten want er stond alleen maar een houten bankje en ik zat heerlijk totdat er een afrikaans vrouwtje met een zwarte hoofddoek voor haar gezicht naast me kwam zitten.Een zakje in haar hand dus dat beloofde niet veel goeds. Ze werd steeds beroerder en leunde helemaal tegen me aan maar ik dacht maar aan 2 dingen………hoop dat ze die hoofddoek straks wel weghaalt voor dr mond en O WEE ALS ZE STRAKS OVER MIJN FANTASTISCHE CHARMANTE SOKLOZE ANWB SANDALEN KOTST! DAN GOOI IK HAAR OVERBOORD! Ik had het nog niet gedacht of het zakje zat al vol! Ik wenste op dat moment een bigshopper van Dirk van de Broek voor haar want ze bleef gaan…zo zielig. Mensen liepen weg bij dr vanwege de stank ( ja ..in verteerde toestand ruiken we toch allemaal hetzelfde hoor!) dus toen heb ik haar maar een pepermuntje aangeboden ( mn sandalen hadden nog steeds de originele kleur tenslotte) en gevraagd of het wel ging. Daarna kwam de een na de ander op het dek…..groen en geel zagen ze en 2 van de groep waren ook doodziek en lagen binnen op de grond van de boot. Chiel heeft zo gelachen daarbinnen haha! Aangekomen stond de truck na 3 dagen weer op ons te wachten en er stond ons een lange rit naar Baobab Valley te wachten, maar onderweg valt er zoveel te zien want de dorpen staan bijna allemaal aan de weg. Van die takkenwijven met die enorme trossen bananen en bossen hout op hun hoofd…knap hoor!Op Zanzibar gingen er ook 15 van die balen op onze bustuktuk…geen gezicht natuurlijk…wij voorin en dan een grote takkenzooi op het dak haha! Na de bijbel ga ik het met 5 kilo binten proberen! Een mooie camping van een nederlander in de Baobab Valley. Midden in een enorme vallei met van die grillige sprookjesachtige baobab bomen.Het was daar alleen ijskoud en zijn s’avonds lekker binnen in de barhut op krukjes chocomelk met amarula en whisky gaan drinken. Alles was alleen vochtig van de kou geworden dus doken we een vreselijk klamme slaapzak in. Brrrrrrr! De volgende ochtend vertrokken naar Malawi. Een jong vrouwtje van de groep heeft malaria opgelopen en haar vriendin was vreselijk aan het spugen en had diarree…nou dan ben je niet blij met kamperen en een truck hoor!We hadden wel een rood kruis op de truck kunnen plakken! Ze lagen gisteren lekker in een slaapzak op de bank voorin de truck en de malariatabletten slaan wel aan maar ze is er nog lang niet…de vermoeidheid kan ook nog wel 2 weken aanhouden.Nu maar hopen dat ze het niet chronisch heeft want dat kan ook nog….dan keert het steeds weer terug! Moet je nagaan dat er nog zoveel mensen hieraan overlijden omdat ze gewoonweg die pilletjes voor 3 dagen niet kunnen betalen.Aangekomen op een prachtige camping van weer een nederlander die ondertussen in de afgelopen 3 1/2 jaar al 7 keer malaria heeft opgelopen! Aan het Malawimeer en we staan op het strand! De rest wilde niet op het strand vanwege het zand in de tent…maar wij zijn zo blij dat we het gedaan hebben.Het was zo mooi wakker worden!.Chiel heeft de halve nacht buiten geslapen onder een bijna volle maan omdat hij de nacht ervoor keelpijn had en nu helemaal geen stem meer heeft. WAT EEN RUST! HAHA! We moeten nu helemaal liplezen en gebarentaal toepassen! We dachten vanmorgen dat we kleine tornado’s zagen aan de overkant van het meer maar dat blijken zwermen vliegen die in deze tijd uitkomen en het is een zeldzaamheid dat je dit meemaakt.Zwarte tornado’s aan vliegen die de hele overkant besloegen.Prachtig gezicht!We hebben vandaag dus vrij en hebben zojuist nog wel even een bezoek gebracht aan de plaatselijke school met 1050 leerlingen……..EEN GEKKENHUIS! Gisteren hadden we nog niet ons tent opgezet of we hadden 6 jongetjes van rond de 8 jaar op visite.Dus koekjes uitgedeeld en ballonnen opgeblazen en hoofdtooien gemaakt met ze. Komen we net in die school zegt er een jongetje”do you remember me’’? Nou ik zag het gelijk want hij had een behoorlijk groot hoofd want ik kreeg die hoofdtooi bijna niet om dat koppie heen.Zo blij dat ie ons zag!Daarna nog 3 van dat groepje…handje geven en dan meelopen met je en interressant doen …zo grappig.Daarna nog naar het plaatselijk ziekenhuis gegaan en een rondleiding gehad. VRESELIJK! 80 procent van Malawi heeft hiv en in dit dorp 25 procent. Een vreselijk vies ziekenhuis met overal spinnen in elke kamer en open ramen waar de vliegen gewoon naar binnen kunnen. Een verloskamer waar je echt geen kind in wil baren. De medicijnen worden in Malawi wel gratis verstrekt maar wat een armoedig apotheekje. Er stonden 4 potjes en 3 flesjes op een tafeltje en dat was het dan! Zit er een heel mager vrouwtje (vast hiv) met een baby in haar armen op zo’n vies bedje…….we kwamen allemaal een beetje naar weer terug. Wel een donatie gedaan maar zijn er ondertussen ook achter hoe corrupt de mensen zijn…de politie helemaal! Zegt het hoofd van de school tegen een vrouw van onze groep’’can you donate me?’’ en schrijft zn naam en adres op voor haar! Walgelijk! Wanneer er stickertjes of ballonnen uitgedeeld worden zie je later ook de vader met het stickertje van zn kind op zn mobiel(ja , die hebben ze hier hoor!) Komt er later een moeder…heeft ze het stickertje van dr kind op dr voorhoofd geplakt haha! Het moet toch niet gekker worden! We gaan nu genieten hier op het strand en chiel is nu aan het beachvolleyballen en mijn afrikaanse vriendjes staan weer op de stoep. Ze zitten op afstand in kleermakerszit me aan te kijken en wanneer ik ff opkijk vanaf mn laptop staan ze uitbundig te zwaaien en zie je een stralende glimlach….ik ga dus maar weer ff ballonnen blazen en hoofdtooien maken denk! Morgen naar de volgende camping in Malawi! X chiel en mirjam

• 23 Juli 2010 - 14:54

Oude Buutjes Vermist:

Jeetje wat een verhaal.
    Die sandalen zijn best leuk, wilde ze ook maar zijn helaas uitverkocht.
    Die twee vrouwen kunnen op deze manier ook niet genieten van de vakantie, lijkt me vreselijk als je zo beroerd bent. sterkte voor ze. Jullie hebben het wel fantastisch maar ik vind het toch leuker om het te lezen, veel plezier nogde laatste 10 dagen.
    Albert en Lia

• 24 Juli 2010 - 06:46

Marian En Ruud:

Goedemorgen,
    Lekker Mirjam zo op mijn nuchter maagje zo'n verhaal, whaha. Ik kan me voorstellen dat die Chiel in een deuk lag,dat was kaasie voor hem. Tjonge wat een armoede ook dan ga je je pas goed realiseren hoe goed je het ook hebt. Heel innemend ook die kinderen die zo aan je hangen. P.s. vind het niet zo'n raar idee zo'n foto op je voorhoofd kunnen ze makkelijk zien waar je bijhoord, HET GAT IN DE MARKT.
    We gaan zo ook naar een kampement Bakkum genaamd.
    dikke kus Marian

• 24 Juli 2010 - 07:09

Britt:

Weet je wat jij moet doen......?!?!?!
    Jij moet schrijfster worden! :-)

Was weer leuk lezen Mir.

(k)

• 24 Juli 2010 - 13:47

Petra En Rene:

je luitjes, we herkennen de camping op het strand van Malawi, toppie he!Wat een land he! Straks zeker het water op met boot? Weer een super avontuur. Groet Petra en Rene

• 25 Juli 2010 - 18:23

De Trompies:

Wat weer een verhalen!
    Geweldig!

• 25 Juli 2010 - 20:28

Hanneke:

wat een belevenis en wat erg als je daar ziek word op je vakantie heeft giel zijn stem al weer terug blijf zelf maar goed de malaria pillen slikken hoor als je dit allemaal mee maakt denk je wat hebben wij dan nog te zeikken,doe voorzichtig gr hanneke en gerard