Op naar Zambia! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Op naar Zambia! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Op naar Zambia!

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

26 Juli 2010 | Malawi, Lilongwe

Hello again!Onze volgende campsite was wederom aan het Malawimeer! Weer een prachtig strand waar we dus 1 1/2 dag konden vertoeven.Tent opgezet,geluncht en overal hingen hangmatten dus lekker gerelaxed. De volgende dag op het strand gelegen.Er wordt aangeraden niet in dit meer te zwemmen vanwege de bilharzia...een larve van de zoetwaterslak die na maanden je nieren en darmen aantast zonder dat je er klachten aan hoeft te ondervinden. Maar ja, ik heb een eigenwijze man dus voor ik er erg in had lag hij alweer in het water. Volgens de campingeigenaar was het in dit gedeelte van het meer niet het geval maar wij wisten wel beter...toch Rene? Als we thuiskomen gaat chiel wel ff naar de dokter om het te onderzoeken en dan is het een kwestie van een paar pilletjes slikken voordat de klachten optreden. Rob van de groep had ook nog een catamaran gehuurd dus ging chiel ook nog mee het meer op.Later die middag hoorden we van 2 nederlandse meiden dat er in hun hut een briefje hing dat er krokodillen gesignaleerd waren op het strand maar de kampeerders wisten van niks! En Chiel maar lekker de rugslag doen haha! Toch maar even kijken of schni schna schnappie niet op de foto's staat als we thuiskomen,want dan is er wel een nieuwe Steve Irwin opgestaan dacht ik zo! Later die middag nog met Chiel lekker over het strand gewandeld...... staan er een paar mannen zich te wassen in het meer. Net lekker ingesopt en toen kwamen wij aan.Bukt die man! Nou, dat is echt waar hoor wat ze over de afrikaanse man zeggen...ze kunnen heel goed skippyballen haha! Beetje genant dat ik daar liep natuurlijk...hij wist niet hoe snel hij het meer moest induiken!De volgende ochtend waren we getuigen van een zondags wasritueel van een bijbels dorp. We liepen op het tumult af met zn twee want we dachten dat de vis werd binnengehaald maar dat bleek dus kleer-en wasdag in het meer. De vrouwen met zn allen apart en de mannen een stukje verderop .We werden volop bekeken dat we erlangs liepen natuurlijk en het was snel duidelijk dat ik bij de mannen niet welkom was dus zijn we maar snel omgekeerd. Komen we op de terugweg een muurtje tegen op het strand waarachter een hele mooie boom stond dus ik loop ernaar toe,staat er een blanke vrouw. Dus ik zeg ''i like this tree" can i take a picture? Bleek het een nederlandse vrouw te zijn die daar zojuist een gaaf huis hadden gebouwd....echt prachtig..kan zo in de vt wonen of een tv programma! Ze vroeg aan ons of we het even wilde zien...nou dat wilden we wel...dus kennis gemaakt met haar man en een rondleiding gehad. ZOOOOO MOOOOOI! Alles met natuurlijke materialen gemaakt en er 3 1/2 jaar over gedaan. Zelfs de bakstenen had hij zelf met de locals in malletjes gegoten en de deuren en ramen en het meubilair was van hout gemaakt wat ze zelf gesprokkeld hadden. We stonden echt te kwijlen. 's Middags zaten we lekker aan een barretje op het strand met onze blik op de zee, zien we ineens die tornado's van vliegen die de hele dag alweer in de verte te zien waren dichterbij komen.Shit, ze kwamen echt onze kant op, dus ik snel rennen om mn fototoestel te halen want ik dacht''die gaan in ieder geval rakelings langs"! Komen er een stuk of drie tornado's zo over de campsite! Een en al vliegjes.....MOOOOOII! De kookploeg was al bezig maar moesten alle etenswaren onmiddellijk in de truck zetten! We riepen nog ''hard erdoor heen rennen met je mond open" want het is hier een delicatesse. Ze vangen ze met emmers en eten ze zo op! Ik heb er in ieder geval mooie foto's van! We zijn vandaag naar Lilongwe gereden...een grote stad in Malawi en morgen gaan we de grens over naar Zambia. We krijgen overmorgen een gamedrive waar we allemaal toch wel een beetje huiverig voor zijn want er is van de week een luipaard in zo'n open truck gedoken omdat ze haar jongen wilde beschermen. In gevecht met de chauffeur van de truck en hij heeft haar uiteindelijk een hele harde trap gegeven waardoor ze wegging maar was wel gewond aan zn been. Hij was zelf ook in shock natuurlijk en iedereen dook naar de achterste bank op dat moment. We staan weer midden in het natuurpark op een camping zonder hek niks maar als we ons goed aan de regels houden kan er weinig gebeuren zegt de reisleider.De nijlpaarden en olifanten zijn daar regelmatig te zien om de tent dus zijn benieuwd! We zeiden nog tegen elkaar.....er mag wel wat meer wild komen nu want 2 jaar geleden hadden we zulke goede gamedrives..daar kan wat we nu gezien hebben niet tegenop. Dus misschien maakt Zambia wat het wild betreft weer een hoop goed! Tot dan! xx mirjam en chiel

• 26 Juli 2010 - 19:34

Ruud En Marian:

Chiel blijft een kwajoch, arme Mirjam.
    En wat die skippie-ballen...zijn daar ook foto's van of heb je die alleen maar van die fly-torado's???

XXX Marian

• 26 Juli 2010 - 20:13

John Kuyt:

Hay Mirjam en Giel, wat leuk om jullie verslag te lezen. leest lekker weg Mir!! Blijf jullie volgen. Sterkte vanuit het wat lekkere Wormerveer.

Gr John

• 26 Juli 2010 - 20:28

Hanneke:

potverdorie wat heb je toch een eigenwijsmannetje kijk maar uit en mir niet te veel kijken naar die skippy ballen want ze zeggen dat je daar strontjes van op je oog krijg dus pas op he gr hanneke

• 26 Juli 2010 - 20:35

Tinette:

Hey Mir en Giel,

Kunnen jullie wat sprokkelhout voor mij meenemen? Ik wil een nieuwe kast. Lijkt me echt leuk!
    Veel plezier en doe voorzichtig!
    xxx

• 26 Juli 2010 - 20:56

Olga En Joop:

het is toch niet te geloven wat jullie allemaal aan de hand hebben daar in die landen , ze vreten die vliegen zo op ,mijn dochter vindt dat MOOOOOOOOI???? ,slakkenlarven kruipen overal in waar ze maar in kunnen komen, is dat leuk ?? ja dat vinden jullie hardstikke leuk maar chiel eerst naar de dokter voordat je bij ons in bad mag [ we hebben geeneens een bad ]. jullie gaan nu naar zambia daar woont ons foster parent kind, neem hem maar niet mee als jullie hem tegen mochten komen want die zal ook wel vliegen vreten. veel pret en kijk uit . xxxxxxxxx

• 26 Juli 2010 - 22:07

Erik (wollie):

Leuke verhalen hoor Mirjam!
    Waneer gaat Chiel nu eens wat schrijven?
    Geweldig om dit tijdens de saaie nachtdienst te lezen!
    Chuus!!!!!!!

• 27 Juli 2010 - 10:21

Kiek:

Jeetje, weer tranen met tuiten gelachen en dan die reacties, heerlijk!! Dat doet een mens goed. En als jullie ons broertje Willy tegenkomen: van mij mag hij mee hoor, ga ik wel vliegjes vangen voor hem. Als ze zo lief zijn als jij beschrijft in je vorige verhaal dan heb ik daar geen problemen mee ^_^.
    Wij gaan vrijdag naar France, zwemmen in een zwembad en schone rivier, leven in een schone caravan (hoop ik), haha. Zie jullie over ong. 3 weken. X Kiek

• 27 Juli 2010 - 10:30

Paula En Norbert:

Wat heb ik toch een onverstandig broertje, wat moet je daar nu mee Mir?
    Nog veel pret en tot je volgende story.
    Liefs Paula en Norbert

• 27 Juli 2010 - 11:50

Britt:

whahaha..wat een verhaal weer zeg!
    Doen jullie voorzichtig met die gamedrive?
    Waarom heet het eigenlijk een gamedrive?
    Een soort van russische roulette maar dan met wild?
    ;-)
    xxx
    Britt

• 27 Juli 2010 - 14:58

Anja:

Die Chiel zwemmen tussen de krokodillen,wees maar blij dat ie rugslag deed want anders was ut vast Chiel zonder schni schna slakkie!

• 27 Juli 2010 - 21:43

Kris:

Hey Lieverds, wat een verhalen toch weer allemaal zeg!! Geweldig.. Mir kunnen we volgend jaar niet op Safari, ipv Turkije lijkt me echt wel wat met jou.... Kun je me ff lekker in de zee insoppen en hoeven we niet in de make up.. Als je thuis bent spreken we snel af, ben zooo benieuwd naar je verhalen?? Dikke Kus Kris x

• 28 Juli 2010 - 06:32

De Buurtjes:

Zeg, als jullie zo'n een huis gaan bouwen dan willen wij die wel huren hoor voor een vakantie!
    Tot volgende week.
    xxxxxxxxxx