Queensland and Withsunday Islands! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Queensland and Withsunday Islands! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Queensland and Withsunday Islands!

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

06 Augustus 2013 | Australië, Airlie Beach

Queensland and Withsunday Islands!

Afscheid genomen van het prachtige Uluru en weer terug naar Alice Springs. Gezellig middagje in Monte's gezeten , een backpackerskroeg in Alice Springs. De volgende morgen gewekt door de ranger om kwart over 6......,ja, we mochten daar niet overnachten maar het is nog maar de derde keer dat we gewaarschuwd zijn en die ''oudjes'' geloven ze altijd wel! Op naar the school of the air! Ja ja , heel veel kinderen in de outback krijgen hier nog les via de sateliet en tot 2006 zelfs over de radio . Sommigen wonen dan ook 1000 km verder van een stad, bv op een cattle farm en zodoende is dit in het leven geroepen. Het blijkt dat deze kinderen beter presteren dan kinderen die ''gewoon" naar school gaan dus een prachtig initiatief dat in 1952 al in het leven geroepen is. We wilden een live uitzending meemaken ,maar uitgerekend waren de kinderen in Australie deze dag vrij dus hebben we een opname gezien. Alice Springs is ook de stad van De Flying Doctors, die nog duizenden kilometers afleggen om de zieken op de farms te verzorgen.Vanuit Alice Springs wilden we van onze planning af , afdalen naar beneden maar dan zijn we te vroeg in Tasmanie en daar ligt nu op dit moment sneeuw (moeten we straks nog uggs aanschaffen hier haha!) dus moesten we weer een paar honderd km naar boven. Onderweg zagen we 3 aboriginalkinderen langs de weg staan ....1 raapt er wat op en wel hoor !!...KLETS! een steen tegen de bus. Razend waren we! Een paar seconden eerder en hij was door de voorruit geknald en aan de lakschade te zien was het een flinke steen. Dus we stoppen..wilen omkeren en toen renden ze snel de bush in , en daar weten ze echt beter de weg , dus had het geen zin meer om op onze slippers erachteraan te rennen, maar wat had ik ze graag door elkaar gerammeld en ze in hun koppie geprent wat ze hiermee aan hadden kunnen richten. Onderweg weer gezellig op een rest area bij een cattlefarm gestaan . We dachten al ''wat een vliegen", maar dat klopte ook wel want vlakbij lag een dode koe. Heerlijk bij het kampvuur gezeten met 3 italiaanse backpackers, en ja dan hoor je steevast dat onze bus toch echt wat ouder is dan zijzelf haha! Dus onze weg vervolgd en over een weg van 400 km wel 500 dode kangoeroes gespot....soms denk je dat ze wel moeten uitsterven met zoveel dode gevallen...afschuwelijk! Maar ze komen ook echt op de lichten af want s'avonds kwam er eentje de camping op in het donker en bleef inderdaad alleen maar in die ene lichtstraal die over het veld scheen rond hoppen.Op naar Townsville! Een geweldig gezellige stad en daar een halve dag doorgebracht in een groot aqaurium die op het great barrier reef lijkt want we zijn inmiddels aangekomen in Queensland. Ook nog daar het turtle hospital bezocht. Nooit wat op het strand laten liggen want zelfs een boterhamzakje die schildpadden voor een kwal aanzien wat hun delicatesse is kan funest zijn voor deze dieren. Er lag een enorm grote zeeschildpad van 80 jaar oud in het ziekenhuis met een geinfecteerde en gebroken schild en dat is toch echt gewoon bot hoor...elke kras in hun schild voelen ze want er lopen gewoon zenuwen doorheen. De volgende dag naar Magnetic Island en eindelijk voor het eerst een echte koala gespot en vastgehouden. Zóóó leuk! Er was er ook nog 1 met een baby. Nog een krokodil, zwarte kakatoe,hagedis met blauwe tong en een python vastgehouden . Ook nog een Wombat en ander dieren die we nog nooit gezien hadden van dichtbij gezien......geweldig! We verbazen ons al over de mooie papegaaien, regenboogparkieten en andere prachtige vogels die ' s avonds in grote getalen overvliegen naar hun slaapplaats...een hoop geschreeuw maar een lust voor het oog! We staan nu op een rest area aan het strand. Prachtig dus we blijven nog een dag! De zee komt hier samen met de rivier en de palmen staan op het strand inclusief kokosnoten dus chiel is een paar uur bezig geweest om ze te kraken. Heerlijk! Goed kauwen....theelepel nutella erbij in je mond en je hebt een heuse bounty. Wanneer je die hier zou kopen smelten ze nl al in je boodschappentas,dus worden we steeds vindingrijker. Chiel heeft hier vanmorgen nog gezwommen. Voorzichtig zijn want er zijn hier nog altijd krokodillen ( schni schna schnappie heeft zijn schli schla schlakkie gelukkig nog), en de jelly box fish( hele grote kwal met enorme tentakels) is vanaf Darwin ook al aanwezig in de zee en daar wordt ook flink voor gewaarschuwd. De flessen azijn staan klaar op het strand voor de eerste hulp en de pijn schijnt ondraaglijk te zijn, maar we passen goed op. Enige verwarring ontstaat bij het inchecken van campings want Kok betekent hier grofweg gewoon 'LUL' , dus wanneer we onze naam opgeven zie je de wenkbrauwtjes lichtelijk omhoog gaan en we roepen dan ook gelijk met K-O-K!!! Het wordt hier met C-O-C-K geschreven maar de uitspraak is hetzelfde. Blij dat we de bus niet de naam "The flying Kokkies" hebben gegeven want dan hadden we inmiddels al 2 maanden als ''De vliegende Lulletjes" over de highway gescheurd. Ook blij dat Chiel geen Dick heet want als hij zich hier moet voorstellen als Dick Kok dan krijgt hij een draai om zijn oren van degene die hij de hand schudt haha! Dus kortom....Als je Cock van je voornaam heet is het niet te hopen dat Hannes je achternaam is, In Baantjer zat een "LUL" van een inspecteur, in Cocksdorp wil je niet wonen, daar wordt alleen maar over je geluld ,en een Cockerspaniel is gewoon een heel lullig hondje! Op naar Mission beach. Een prachtige route door de suikerriet -en bananenplantages. We zijn inmiddels in het tropisch regenwoud aangekomen en hebben weer prachtig gecampeerd op de meest mooie plekken in het regenwoud en aan het strand . Een prachtige kabelbaantocht van 1 1/2 uur gemaakt over het regenwoud. Daarna naar Airlie beach. Ons vertrekpunt voor 3 dagen en 3 nachten zeilen rond de Withsunday Islands. Supergaaf! Leuke internationale groep van 28 mensen met zelfs een chinees vrouwtje van 23 die nog nooit gezwommen had en het ook niet kon ! Ongelooflijk maar waar! Die dacht '' laat ik het maar gelijk in de oceaan doen tussen de haaien haha! Nou daar ging ze hoor...met 3 rubberen "noedels" om haar middel om te snorkelen. Gelachen dat we hebben want lef had ze! Chiel heeft 2 duiken gemaakt en we konden overal snorkelen langs het great barrier reef, een rif van 2300 km lang die zelfs vanaf de maan te zien is. Prachtig die onderwaterwereld! We zijn allebei een haai tegengekomen en Chiel zelfs een enorme zeeschildpad. Een stel heeft zelfs nog een nachtduik gedaan en kwamen meerdere haaien tegen en hoorden de walvissen onder water en die zijn hier volop! 's Avonds in het donker zwommen er giant travelli's in het licht...enorme grote vissen die ze gingen voeren en we zwommen er gewoon tussen dus af en toe kreeg iemand wel een knauwtje in zijn teen of vinger. Mijn tweede snorkeldag is er een om nooit meer te vergeten...ik kreeg het na 3 kwartier toch wel koud dus liet me met nog 4 anderen het rubberbootje inhijsen die je dan naar het schip bracht en toen gebeurde het....oog in oog met een moederwalvis met kind op 2 meter afstand! We hadden in de verte al een aantal keren walvissen gespot, maar dit was natuurlijk geweldig. Die kleine dook eerst omhoog en keek ons echt aan en moeders erachteraan. Wat zijn ze groot!Er is een foto vanaf het schip gemaakt want die dachten ''diegenen in dat bootje hebben mazzel" en zij hadden al eerder op afstand gezien dat ze onze richting opgingen .Wij hadden het in de eerste instantie geeneens in de gaten . Zitten we heel lullig in dat bootje met onze snorkel op ons hoofd en acher ons een enormen walvis haha! Foto krijg ik nog opgestuurd. Chiel was op dat moment daar aan het duiken dus ik hoopte dat hij ze onder water nog zou tegenkomen maar helaas niet. We hebben nog in een hele school vissen gezwommen..overal om je heen zag je vis . Zo mooi! Na 3 zeedagen weer aan het vaste land . Gisteravond een gezellige afterparty gehad met zn allen en geslapen in een backpackersaccomodatie . We gaan nog een keer een biertje drinken in Sydney met een nederlands stel dat daar al 3 jaar woont en werkt. We vervolgen straks onze weg ..Walley heeft 4 dagen rust gehad en moet er nu weer tegenaan. Richting Mackay! Genoeg gecockt voor vandaag dus de groetjes uit een zonnig en geweldig mooi Australie!

• 06 Augustus 2013 - 05:39

Linda Beukema:

God meid nooit gerealiseerd dat jullie Kok heten. Dat geeft hier idd nogal wat reakties haha!

• 06 Augustus 2013 - 07:01

Marian Kuijt:

So de knetter, ik moet echt gaan sparen om ook heen te gaan en dan maar als hij echt niet wil, zonder Ruud. Klinkt weer erg mooi. Groetjes van de Kuijtjes aan de Kokjes xx

• 06 Augustus 2013 - 07:38

Nico En Margaret:

Weer een geweldig verhaal! De Kokkies staan vast stijf van de adrenaline! Hihi xxx

• 06 Augustus 2013 - 08:08

Nico En Rimke:

Wat een spannende avonturen. Geweldig om jullie zo te kunnen volgen!
    Alweer twee maanden! Gaat best wel snel.
    Groetjes en veel plezier!

• 06 Augustus 2013 - 08:12

Rimke En Nico:

P.S. Wat een prachtige foto's!!!!!!!!

• 06 Augustus 2013 - 09:34

Fred En Nancy De Leeuw:

hallo Giel en Mirjam,
    Wij genieten van jullie verhalen, soms zie ik het als een film voor mij.
    Ik kan niet wachten op het volgende verhaal.
    groetjes en succes met jullie reis.
    fam. de leeuw uit wormer

• 06 Augustus 2013 - 09:41

Sylvia:

Wat een "lullig" verhaaltje weer Mir, wahahaha geweldig wat jullie allemaal meemaken

groetjes van ons drieeen

• 06 Augustus 2013 - 10:09

Paula En Norbert:

Lieve broer en schoonzus,
    Heerlijk dat jullie op de leeftijd, van haast oude van dagen, dit giga avontuur zijn aangegaan. Ik denk dat er heel veel lezers zijn, die denken, dat had ik ook wel gewild. Waar onder wij, maar ik ben een scheiter, durf zoiets echt niet. Maar geen probleem, bij het lezen van jullie verhaal, is het of we er zelf zijn. Jullie zijn nog jong, dat andere was een grapje, dus ga genieten, genieten en nog eens genieten. Dat doen jullie zeker als ik het zo allemaal lees. Hier gaat alles zijn gangetje, met Norbert iets beter. Het gaat hem niet snel genoeg, maar hij moet geduld hebben, betreft de incontinentie. Ik ben vorige week weer goed gekeurd voor een half jaar. Mir oppassen met de slangen. Net op de radio, 2 kinderen gewurgd door een slang. Lieverds, nog heel veel plezier, we denken veel aan jullie en voorzichtig hè lullies.

• 06 Augustus 2013 - 11:00

Guus Nijman :

Mirjam en Giel; zoals jullie weten ben ik dus absoluut geen dieren en natuur vriend , laat mij maar lekker in me caravan aan het Garda meer zitten haha, maar zelfs ik wordt enthousiast bij deze mooie verhalen. Kijk uit en enjoy gr en kus Guus

• 06 Augustus 2013 - 21:02

Hanneke:

hallo luitjes heerlijk om wer at van jullie te horen en bij dat het goed gaat wat heeft giel een lekkere baard jullie zien er goed uit en wat een mooie fotos lief mir zon coala beertje maar zo een slang om je nek daar moet ik ecgt niet aan denken . hier gaat alles oke john gaat 13 sept trouwen dus weer een feestje blijf aub voorzichtig doen . veel gr en knuffels van ons hier gr hanneke en gerard

• 07 Augustus 2013 - 13:35

Alie En Piet:

hier even een reactie van twee ouwe buurtjes
    wij zijn steeds weer verbaasd van jullie spannende verhalen
    kamperen is onwijs leuk maar dit gaat ons toch te ver
    maak je over het thuisfront geen zorgen
    vandaag is jullie auto weer spic en span gewassen
    wijze raad van twee oudjes--doe voorzichtig

alie en piet

• 07 Augustus 2013 - 20:46

Olga En Joop:

die gozer blijft gevaarlijk doen gaat ie zwemmen terwijl er misschien krokodillen en kwallen zijn in die zee,
    dat is wat met die naam van je chiel , je kan je beter voorstellen als kokko , dat betekent dan wel "LULLO"
    maar dat hebben ze niet door denk ik.
    voor de rest weer een prachtig verhaal , nou veel pret verder en DOE VOORZICHTIG . xxxxx

• 09 Augustus 2013 - 11:37

Marlies:

Weer mooie verhalen. Blijf genieten! Groetjes.

• 10 Augustus 2013 - 14:39

Petra:

JEEEE, die coalabeer met dat en die walvissen zullen wel een hoogtepunt zijn in jullie vakantie!!
    Echt jaloers....
    Veel plezier verder

• 15 Augustus 2013 - 23:24

Ernst Debets:

Airlie Beach, weer een blik van herkenning. Heb daar zelf 4x gezeild, maar volgens mij is de 40ft Catamaran Mollo uit Abel Point verdwenen... Ik zag overigens dat het in Sydney even warm/koud is als hier, dus jullie kunnen zonder Uggs in te kopen rustig verder naar het zuiden koersen. Kijk uit naar jullie volgende verslag (uit Brisbane?). Groeten uit Zaandaik.

• 26 Augustus 2013 - 09:57

Karin Hoffs:

Jee super wat jullie allemaal meemaken echt te gek en is heel leuk om alles te lezen en hoe je schrijft..Ik heb gister met je tante gezeten bij beachvolley bij von en ron..was gezellig..hier gaat alles goed en ben al 2 maanden helemaal in love haha...geniet nog van alles lieverds...xxxx

• 26 Augustus 2013 - 15:31

Gerda Van Garrel:

Hallo Giel en Mirjam (bijnaam DE LULLIES)
    Wat een mooi en geweldig verhaal,heb me rot gelachen,als ik me ogen dicht deed zag ik het helemaal voor me.ik zou het dood eng vinden al die beesten,zou in me broek schijten van angst,maar daar integen staat wel weer de mooie omgeving en de natuur die je ziet,om nooit meer te vergeten,dit maak je nooit meer mee. nou doei he. P/S ging even verkeerd hierboven.geniet van al het moois wat nog komen gaat.