Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Laos

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

01 Maart 2014 | Laos, Luang Prabang

Laos
Aangekomen in Laos...wat een rust! Vientiane is duidelijk een slaapstadje! Tuk Tukkers hebben geen klanten,liggen de hele dag een beetje te liggen in hun eigen tuk tuk, terrasjes leeg, zelfs op de nachtmarkt was het rustig en er lopen meer monniken dan toeristen. Ons guesthouse bevond zich aan de tempelstraat en die waren er volop en wederom weer prachtig! Vooral de Wat Si Saket, waarvan de binnenste ringmuur allemaal nisjes bevat waarin zich 10136 buddhabeeldjes bevinden. De tempels worden in Laos vooral omgeven door stupa's..mooi versierde zuilen waar de as van de overledenen in wordt bewaard. De monniken wonen in de kutti's. Leuk om te zien dat monniken ook gewoon vliegtuigjes vouwen in de klas...de grond lag bezaaid. Ze willen ook altijd met je praten om de engelse taal goed onder de knie te krijgen dus Chiel stak van wal over onze reis. Daardoor miste hij de voetprint van buddha in het cement. Zo'n 1 1/2 meter groot met puntige tenen haha! Ze geloven er heilig in en inderdaad bijna alle buddhabeelden hebben ook grote voeten! Ik dacht dat was om het beeld een stevige ondergrond te geven, maar nee dus! Heel streng zijn ze hier met kledingeisen....knieen bedekt, schouders bedekt,schoenen uit, dus we hebben altijd iets met lange mouwen bij ons. Totdat bleek dat bij het museum Chiel zijn broek toch te kort was en hij in een japanse vissersbroek met vrouwenprint door het museum liep die hij kon lenen haha! Nog een werkplaats bezocht die beelden restaureerden van een tempel waar brand was uitgebroken dus de geblakerde en stukkende buddha's werden daar weer opgelapt!De volgende dag een scooter gehuurd...splinternieuw..120 cc...ging 80...mijn potje vloog bijna van mijn potje! Chiel zat weer even op zijn motor, maar we moesten een uur rijden naar Buddhapark dus dat kwam goed uit! Het laatste gedeelte van de weg was zeer slecht, alleen maar kuilen op een rode aarde weg die ze vanwege de stof ook weer nat hadden gespoten. De omliggende dorpjes zagen ook allemaal rood. Een heel mooi park met enorme grote beelden in een grote tuin,maar heel toeristisch! Hele groepen chinezen staan op de foto's die je dan maakt, maar ze lachen wel altijd dus is het niet erg! Op de terugweg de rest in Vientiane nog bekeken en de scooter af laten spoelen bij het nationaal symbool van Laos ,de gouden That Luang,de koninklijke stupa. Een tuinman was net de tuin aan het besproeien dus dat kwam mooi uit. Na 5 dagen het vliegtuig genomen naar Luang Prabang en dat is echt een aanrader! Het ligt tussen de bergen aan de Mekong en er zijn vanuit hier hele leuke uitstapjes.In 1995 door de Unesco uitgeroepen tot wereldcultuurerfgoed,dus een verbod om moderne gebouwen te bouwen in het centrum en gerestaureerde oude koloniale villa's en huizen en straten. Dat maakt een stad nu ook zo leuk...alles zoals het was! Dit guesthouse bevond zich in een authentiek straatje vlak naast Utopia...een tent waar je heerlijk kunt chillen op kussens en matjes aan de Mekong. Een volleybalveld en heerlijk eten en drinken en shakes ! Je kon 2 keer per dag aan de Mekong meedoen met yoga maar zo lenig ben ik na zoveel maanden reizen niet meer. Alle aziaten kunnen ook uren op hun hurken zitten, zelfs de maaltijd wordt zo genuttigd....als ik dat doe kom ik na een paar minuten nooit meer overeind! We weten inmiddels ook hoe dat komt....wij europeanen hebben een ''lazy toilet!"...zij doen alles gehurkt...in Vietnam zagen we een man gewoon in een perkje zijn behoefte doen...je zag zo die drol eruit komen..zo vies! Ben even poepen hoor!! Ja, een gebrek aan sanitair is hier echt een probleem voor de toerist en als je dan eindelijk een toilet gevonden hebt, dan ga je liever niet! Potten in de grond waar je zo lekker tegen je eigen enkels aan spettert, want als je op je hurken gaat zitten dan val je erin! En nu eenmaal altijd slippertjes aan, maar overweeg nu toch rubberlaarsen te kopen! Te goor voor woorden, zelfs in heel veel restaurants! Maar in zo'n mooi land maakt dat eigenlijk geen'' drol ''uit. Ook daar raak je aan gewend. "There's no door!", werd er gisteren nog tegen me gezegd! "Geeft niet hoor mevrouw, ik hang wel een koeienbel om mijn nek!" Gelukkig maar want alle deuren zien bruin aan de binnenkant! Afijn, we zijn hier 7 nachten geweest. Met de scooter naar the Kuang Si waterfalls...erg mooi en heerlijk gezwommen! De rescued bears bezocht. Gered uit de handen van handelaars en een prachtig verblijf! Daarna naar the elephant village...oude en zieke olifanten die vroeger in de houtindustrie gebruikt werden mogen hier de rest van hun leven blijven. Ze gingen net badderen in de Mekong met toeristen dus leuke foto's kunnen schieten. Daarna gewoon weer lekker de afgeschermde jungle in. We hebben de Morning Alms van de monniken in de vroege morgen bijgewoond. Een oude traditie hier in Luang Prabang al stoort het aantal toeristen de monniken nu wel heel erg...elke keer weer die camera met flits onder hun neus,terwijl er nadrukkelijk gezegd wordt op afstand te blijven en respect te tonen.Er kwam geen eind aan aan de rij met monniken. Zo vergaren zij hun eten en er ging van alles in...koek snoep,lepels rijst ,gevulde bananenbladeren etc. Het leek wel Sint Maarten. Gisteren met de boot 2 uur gevaren naar Pak Ou...grotten hoog boven de Mekong. In de loop der eeuwen hebben hier gelovigen honderden buddhabeelden neergezet, van klein naar heel groot. Er was geen elektra dus moesten we de hoogst gelegen grot met een zaklantaarn naar binnen. Heel mooi om te zien! Een mooie route op de Mekong en ook monniken hebben hetwarm in die dikke gewaden dus op afstand nog een fotootje kunnen schieten. Kleur zwembroek? Juist ja..Oranje! We vertrekken morgen naar Phuket en hebben een visum voor 30 dagen...1 april dus naar huis. Ons doel is bereikt..een reis van 10 maanden met een uitloop naar 12 maanden voor als er iets tegen zou zitten. En dat zat het niet...we gingen als een speer...reisleider Kok heeft alles tot de in de puntjes verzorgd! We hebben zelfs Laos erbij kunnen pakken omdat we korter in Cambodja zijn verbleven.Daar ga ik met vriendin Jacqueline als we 60 zijn engelse les geven aan de kindertjes. Toch Jacq? (kan het niet eerder? haha!) Eerst nog even genieten in Thailand...we gaan vakantie houden...reizen betekent geen rust ,dus die gaan we nu houden! Chiel is er ook klaar voor .Hij komt net bij de kapper vandaan. ''Net zoals de monniken wil ik het" zei hij tegen de kapster en dat heeft hij nu. Morgenvroeg op het vliegveld maar voor een aalmoes bedelen dan! Tot in Thailand! xx

• 01 Maart 2014 - 11:48

Paula:

Zo, jongens, eigenlijk zit het er op. Deze 10 maanden, hebben jullie volgens mij ook 10 maanden voor bereiding gekost. Zoveel gezien, dit is niet normaal, alle avonturen, alle mooie en belangrijke dingen die jullie hebben bezocht. Petje af voor jullie. Nu heerlijk in de ruststand en nagenieten. We vinden het heel gaaf, dat we nog in Nederland zijn als jullie terug komen. Geniet nog even van de vakantie. Liefs, Paula en Norbert

• 01 Maart 2014 - 14:10

Syl:

Wat een reis hebben jullie gemaakt, genoten van jullie verhalen en foto,s. Geniet nog heerlijk van een maand ff niet reizen maar lekker luieren, dikke kus xxx

• 02 Maart 2014 - 00:57

Rogier & Lieke:

Wat een heerlijke verhalen, genieten! Soort van flashbacks ook naar 4 jaar geleden.. :-) nu lekker in de relax modus in Thailand. Massages, pedicure, manicure.. :-) drink even biertje op ons! R&L xx

• 02 Maart 2014 - 10:26

Margret:

Wat een mooie verhalen heb je met ons gedeeld en wat een prachtige foto's ook allemaal.
    Dit is echt een reis om nooit te vergeten en ach die 10 maanden zijn ook zo om.
    Nu nog even heerlijk genieten van een maandje vakantie.
    Nog heel veel plezier samen en tot ziens maar weer in ons Zaandijk xxx

• 03 Maart 2014 - 11:30

Petra En Rene:

Jeee, jongens, eindelijhk VAKANTIE dan...
    Wat een reis. Is aan niemand na te vertellen.
    Zit in de pocket...geniet van jullie rust
    Knuf van Petra en Rene

• 03 Maart 2014 - 12:28

Piet En Alie Happe:

Zulke boeiende verhalen zijn niet in de bieb te vinden
    Bedankt hiervoor
    We hebben er van genoten
    Nu nog een maandje op je krent [geniet er van]
    We kijken uit naar jullie thuiskomst in ons vertrouwde Zaandijk
    Groeten Alie en Piet

• 03 Maart 2014 - 16:04

Tim En Johanna:

G en M, lekker nog effe luieren en dan weer op huus an. jeetje ,wat is dat snel gegaan!!!
    maar is dit de traditionele grap (we komen op 1 ARIL terug). ?????? we horen en zien het wel, nog veel plezier nog daar.

• 04 Maart 2014 - 15:15

Joke:

Een geweldige reis, echt fantastisch! Nu nog even lekker bijkomen en relaxen. Geniet van de laatste loodjes! X

• 05 Maart 2014 - 21:08

Hanneke:

lieve mir en giel on wijs genoten van al je verhalen nu nog even genieten van de rust en hoor dat jullie niet op 1 ail terug komen maar op 1maart op je dochter haar verjaardag helemaal leuk natuurlijk nog maals nog veel plzier

• 15 Maart 2014 - 09:00

Isabelle:

Prachtig om te lezen allemaal, en ook wel symbolisch om de reis een beetje spiritueel af te sluiten, want ondanks dat jullie het nu nog niet door hebben, zul je straks in Nederland merken dat het reizen je heeft veranderd, je kijk op de wereld heeft veranderd tot snel! Xxxx