Cambodja - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 Februari 2014 | Laos, Vientiane

Cambodja
Over de Mekong met de boot naar Cambodja in 2 dagen....goedkoper dan vliegen.....tickets zijn best duur..... en er was weer heel veel te zien! Drijvende dorpen op het water, levend van de visvangs, met hun eigen viskwekerij onder hun huis op palen in het water . Creatieve gehandicapten bezocht die werkelijk waar de mooiste dingen maken. Ik mocht samen met een vrouw eventjes werken aan een kunstwerk gemaakt van eierschillen...zo gaaf wat ze daarmee maken! Ga thuis gelijk aan de gang dus prop de eierschillen maar door de brievenbus! ( nee, geen kippen! ) De rijstwijnbranderij bezocht en de kokossnoepjesfabrikant bezocht! Daarna nog naar een moslimdorpje met moskee ,en toen naar ons floating hotel....en drijven deed ie....de badcel stond blank! Aan de grens onze visa geregeld en met de bus naar Phnom Penh. Een totaal andere wereld dan Vietnam. Waterbuffels die in de Mekong zwommen om af te koelen, samen met kinderen die plezier voor tien hadden in de rivier! Hutjes op palen, ( de khmer stijl en voor de waterschommelingen) en het grootste gedeelte van de bevolking heel arm! Helaas geen foto's kunnen nemen want de bus kachelt gewoon door! In Phnom Penh onze intrek genomen in het hotel even buiten de stad tegenover een monnikentempel en een schooltje.....zo leuk om al die monniken van bovenaf in het hotel waar te nemen met hun oranje parapluutjes boven hun hoofden voor de warmte! In de ochtend kwamen ze bij ons hotel om een aalmoes bedelen....ja en dat iedere dag, en wanneer er wat gegeven werd ,werd er luid en duidelijk voor je gebeden! De kinderen in hun klas ook nog even opgezocht. Ja , dat gaat er anders aan toe dan bij ons hoor! Wat een land Cambodja! 1 van de armste landen van Azie. Een derde heeft geen bron van inkomsten. En dat merk je! De eerste avond uit eten hadden we alleen maar bedelaars aan tafel, voornamelijk vuile kindertjes, een moeder met een klein kind wilde zelfs de paar blaadjes sla die nog op mijn bord lagen...zo zielig! Op de hoek van de straat aan de Mekong lagen s'avonds moeders met baby's zonder onderdak op straat te slapen. Mijn hart brak! Het land telt ook de meest verminkte mensen op aarde vanwege de miljoenen landmijnen die nog altijd in de grond liggen en ontploffen. We hebben weer prachtige dingen gezien van Phnom Penh, maar ook vreselijke dingen. Het meest blijft het Tuol Sleng Museum en de Killing fields ons bij. Werkelijk AFSCHUWELIJK! 3 jaar, 8 maanden en 20 dagen duurde de verschrikkelijke tijd waarin de rode Khmer en Pol Pot met moord en terreur probeerden het land een landbouwcommunisme op te dringen. Alle intellectuelen en hun families werden vermoord. Gemarteld in het Tuol Sleng en daarna op beestachtige manier vermoord in the killing fields van Choeung Ek. Baby's en jonge kinderen werden aan hun voetjes ondersteboven vastgehouden en tegen ''The killing Tree" aangesmeten om kogels te besparen, en wanneer er kogels genoeg waren werden ze door de een omhoog gegooid en door de ander in de lucht doodgeschoten...een soort kleiduiven schieten maar dan met baby's! De boom en de massagraven hangen vol met armbandjes van touristen . Ik heb de mijne ,die ik notabene van een baby van 8 maanden in Halong Bay gekocht heb er ook opgehangen. Het was een audiotour, dus koptelefoon op en in het nederlands hoorde je de verhalen onder meer van de nabestaanden en overlevenden. Ondertussen zie je de stukjes kleding en botten nog uit de grond steken. Toen ze de massagraven ontdekten en de lijken wilden ruimen vielen er heel veel botjes vanaf en daar hebben ze toen zand overheen gegooid, maar wanneer het regent spoelt dat weer weg en komen er gebitsresten, botten en kleding naar boven. Alle schedels zijn te zien in het monument en daar word je niet vrolijk van...... verdiepingen vol schedels 300 massagraven zijn in heel Cambodja ontdekt, 3 mljoen mensen zijn er omgekomen en 2 miljoen gewonden... Een oorlog tegen je eigen volk! Genoeg oorlogsperikelen opgedaan dus, maar je moet er geweest zijn en zeker niet je ogen ervoor sluiten! De wereld zit nog vol met zulke gestoorde mensen! Onze ogen maar weer geopend voor al het moois in Cambodja, dus op naar de prachtige tempels van Angkor in Siem Reap. 5 uur in de bus en wat een mazzel dat dat zonder problemen ging, want we hadden een virus opgelopen in Phnom Penh....op Valentijnsdag en nog 2 dagen erna omhelsden wij de wc pot in plaats van elkaar! Zo zeg....paar kilootjes lichter denk! Gelukkig hadden we in Siem reap een leuk hostel met zwembad naast de deur dus soms moesten we elke keer weer rennen bij elke heerlijke geur uit de aziatische keuken! Klaar zijn we met de koriander, chili en de noedelsoep,als we het ruiken worden we al misselijk!...elke keer kregen wij ook spleetogen boven die pot! Veel backpackers hebben er last van..gastro enteritis..super besmettelijk.......een virus of bacterie...en laten we nu allebei heerlijke kip hebben gegeten die dag! 2 engelse backpackers in ons hostel waren ook nog aan het bijkomen...grappig dat hij na 2 woorden engels van mijn kant al meteen zei "You're a real dutchie!" Ze horen het gelijk aan ons accent...hetzelfde accent als de scandinaviers...dus soms wordt er gevraagd of we uit zweden komen! Denk dat ik dan de enige slimme vrouw zou zijn daar! Haha! Oh jee...nu krijg ik alle blondines op mijn dak! Het hotel maar bijgeboekt en na 3 dagen op naar de Ankor Wat en de rest van de tempels. Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe mooi dat is! Geweldig! Sommige helemaal overwoekerd door de jungle.Enorme boomwortels die de gebouwen letterlijk in hun greep houden...zo mooi om te zien! En dan nog aapjes in sommige tempels ...de dagen konden niet meer stuk! We hadden voor 2 dagen een tuktuk chauffeur die ons naar alle tempels toebracht, want die liggen best wel ver uit elkaar! Een pas voor 3 dagen maar we hebben het in 2 dagen gedaan! ! Tussendoor waren we verhuisd naar een heel leuk hostel midden in het centrum van Siem Reap en dat is echt een gave stad! Overal barretjes, winkeltjes,markt, restaurantjes....zo gezellig! Inmiddels waren we het bedelen zo zat (echt waar, want je kunt echt niet normaal op een terrasje zitten) , dat Chiel helemaal obstinaat werd toen er een man zonder onderarmen aan onze tafel kwam .... een stok onder zijn arm geklemd waaraan een pet gebonden zat! Zegt Chiel: "zal ik hem je lepel geven?" Ik kroop bijna onder tafel van schaamte!, maar inderdaad.. mensen duwen hier constant een pet onder je neus en kindertjes die blijven aan je plakken en roepen de hele tijd huilirig "ONE DOLLAR!!'' en blijven maar achter je aan lopen...op een gegeven moment word je er gek van !De volgende dag hebben we een dag op het platteland doorgebracht. Een gedeelte van het geld van deze tour gaat naar de Cambodia-Dutch organization die heel veel hebben bereikt sinds 2005.....nieuwe scholen,waterpompen, gezondheidscentrum etc. Opgericht door een nederlandse man die hostel Baca Villa beheerd en een khmer familie van 29 personen in dienst heeft .Hij onderhoud op deze manier deze mensen en hun families die daardoor een beter leven leiden. We werden na een uur met de tuk tuk naar het vrijwilligershuis gebracht waar we een rondleiding kregen in het gezondheidscentrum waar een nederlandse vrijwilligster aan het werk was. Ze vertelde dat ze bij een bevalling aanwezig was geweest en dat het er heel anders aan toe ging dan in nederland. De vrouw werd al ingeknipt voordat ze uberhaupt volledige ontsluiting had en ze (inclusief zijzelf) stonden op de rand van het bed de baby naar buiten te duwen met veel geweld...ze hoefde geen kinderen meer zei ze haha! Op het schoolplein nog even met de kinderen gesproken en in hun klas gekeken. We kwamen onder een vragenvuur van "What's your name?", "How old are you?", " How many brothers and sisters do you have?" te liggen, want verder kwamen ze nog niet echt in het engels. Blije kindertjes in ieder geval! Dat wel! Een aanrader deze tour voor wie ooit nog naar Cambodja gaat ....het geld wordt heel goed besteed. Op naar Laos met het vliegtuig en we hadden een privejet...we zaten maar met 4 man in het vliegtuig waar normaal 120 personen ingingen. Ja en voor 4 man krijg je geen veiligheidsinstructies blijkbaar! Wilde zelf nog in het gangpad gaan staan voor 3 man, en voordoen hoe je het elastiek onder je kin moet plaatsen en het zuurstofmasker boven op je hoofd moet zetten........vier je tenminste nog een klein feestje voordat je neerstort. Denk dat we ook geen zwemvest hadden (vlogen alleen over land)...op de stoel voor ons stond werkelijk waar "use bottom cushion for floating". (?) Weet niet wat de eigenlijke betekenis daarvan is maar als je het zo leest moet je de zitting van je stoel demonteren en daarna gebruiken om te blijven drijven. (mochten we in de Mekong terechtkomen) Deed me denken aan die afschuwelijke zwemlessen van vroeger met dat plankje! Op dit moment zitten we dus in Laos...wat een rust ...geen getoeter en heel rustig! Weer tegenover een tempel en vooral in Laos zie je heel veel monniken op straat! We zijn helemaal in de ban van Buddha....we laten vanaf nu ook onze buik staan! xx

• 23 Februari 2014 - 13:57

Jullie Ouwelui:

Hallo Luitjes, wat is dit een heel ander verhaal dan wat jullie meegemaakt hebben in Australië of Nieuw Zeeland , indrukwekkend allemaal wat jullie daar doen en bekijken en wat een gedoe met die bedelaars daar , je zal daar geboren worden , wat een toestand .
    Is Laos anders ? dat lezen we later wel weer , veel reisplezier en de groeten van ons .xxxx

• 23 Februari 2014 - 13:57

Jullie Ouwelui:

• 23 Februari 2014 - 20:05

Sas:

Ohhhh wat een bijzondere foto's en wat een ervaring weer! Leerzaam ook om te lezen wat zich daar allemaal heeft afgespeeld... Lekker ff die rust nu, kan me voorstellen. Xx

• 24 Februari 2014 - 12:18

Piet Happe:

hallo buurtjes [ver weg]
    Wat een ongelooflijke verhalen weer
    Dit is voor ons niet te bevatten
    Jullie lijken wel twee artsen van [artsen zonder grenzen] met die smoeltjes voor
    Nu wat betere oorden in laos ???
    Geniet er maar weer van
    Alie en Piet xxx

• 24 Februari 2014 - 16:13

Syl:

Wat een belevenissen weer en prachtige foto,s geniet lekker van de rust in Laos xxx

• 24 Februari 2014 - 21:16

Marlies: