Gorge du Dadès - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Gorge du Dadès - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Gorge du Dadès

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

11 Juni 2011 | Marokko, Rabat

Een heerlijk relaxdagje achter de rug bij het zwembad van de herberg. Om 6 uur in de avond stonden de kamelen ons op te wachten om ons de woestijn in te brengen. Een tocht van 1 1/2 uur en dat vergt toch echt wel wat vaardigheid hoor, en zo lekker zit het niet. Zandduin op, zandduin naar beneden. Mijn kameel leek wel een giraffe ..zo'n lange nek. Ik vond hem ook wel een beetje zielig want hij had schaafwonden van het touw achter zijn oren die gingen bloeden en hij sleepte een beetje met zijn achterpoot. Maar ja....in deze landen gaan ze nu eenmaal anders met dieren om dan bij ons. Maar wat zijn het toch een grappige dieren! Als ze niet zo groot waren had ik er best 1 als huisdier willen hebben! Maar ja...ze schreeuwen en smakken zo hè?! En wat zal de buurvrouw schrikken als ie zijn kop over de schutting gooit en om een koekje vraagt! Aangekomen in ons tentenkamp midden in de woestijn zijn we snel een hele hoge zandduin opgeklommen voor de zonsondergang die natuurlijk prachtig was! Daarna naar beneden gerend en de berbers hadden voor ons een heerlijke maaltijd gekookt....tomatensoep vooraf, een soort hachee ( en dat bij 35 graden) en fruit toe. Toch wel conservatieve mensen hoor ...de mannen zoeken geen oogcontact en de mannen en vrouwen zijn hier helemaal ingepakt. En dan is het nog geen hoogzomer hier want dan is het hier in de sahara echt niet uit te houden ! Na het eten snel naar bed want het schapenhok was erg lachwekkend maar geen succes. Een matras gepakt en heerlijk in de slaapzak onder de sterrenhemel geslapen. Onwijs veel sterren hier en de tijd voor de vallende sterren dus we zagen er een aantal gaan. Toch weer veel te vroeg wakker doordat het begon te waaien dus maar heel stilletjes een deken gepakt die daar lag en natuurlijk rook ook die naar schaap! Zo smerig...hij voelde helemaal vettig! Maar wel warm dus al blatend toch nog een uurtje geslapen! Bij het ontwaken hoefden we onze tanden in ieder geval niet te poetsen want die waren gezandstraald! Voor zonsopgang weer de zandduin op..adembenemend mooi zo met die rode zandduinen en toen na de thee weer op de kameel. Terug in het hotel het ontbijt genuttigd en op naar de Gorge du Dadès en Gorge du Todra. Een beetje een smet op de dag want onze gids had een slecht humeur en is snel beledigd dus toen hij in de bus wat wilde vertellen en ik en Nicolien dat niet doorhadden omdat we in gesprek waren en hij best wel een monotone stem heeft dus niet echt duidelijk is, kregen we na een uur een hele boze preek over dat wij nederlanders respectloos waren etc.Het was hem al enkele keren in de groep opgevallen zei hij nog! PARDONNNNNN!!!!!!!! Gaan we het over respect hebben????????? We waren allemaal helemaal verbouwereerd en dit had dus duidelijk te maken met de trots en de lange tenen van deze marokkaanse man! Hanane, het marokkaanse vrouwtje van de groep wilde nog in discussie gaan met hem maar het had geen zin! Hij was waarschijnlijk nog bozer geworden. Gelukkig was zijn boosheid snel weer verdwenen en bood hij min of meer excuses aan en kwamen we na 6 uur rijden in de Gorge aan. Weer een prachtig natuurverschijnsel en ons hotel zit aan de rivier waar veel water door dendert want ook hier heeft het flink geregend voor we kwamen! De volgende dag om 8 uur na eindelijk een goede nachtrust hebben we een tocht gemaakt van 4 uur lopen met een locale gids . Een belabberde route want overal rotsen en losliggende stenen . Heel hoog de bergen ingegaan en thee gedronken bij een gezin dat in een grot woont...ja echt waar..er zijn hier nog holbewoners. Een paar geiten naast de deur en er was ook nog een schattig kindje van 1 1/2, maar wat een leven. Ik had al medelijden in Fes bij de leerlooierij met de arbeiders...die staan tot hun middel elke dag in de ammoniak en de chemische verf. Ze worden dan ook niet oud staat in de beschrijving . Vind je het gek?! Maar zo verlaten en eenzaam als de holbewoners te leven?? Overal steekvliegen in de grot en we werden uitgerookt want de thee werd binnen op een houtvuur gemaakt haha! Allemaal rookwolken uit die grot...geen gezicht! En dan te bedenken dat het vrouwtje best wel Miss Marokko had kunnen zijn ......zo'n mooi gezicht... Toen nog de berg af naar beneden met al die losliggende stenen en ook nog een flinke slang gezien die er snel vandoor ging!Zelfs de gids sprong op. Schrok zich dood! Een berggeitje was ook nog eens zijn moeder kwijt dus die rende schreeuwend achter ons aan...hartverscheurend! Daarna door de prachtige kloof ons een weg gebaand richting ons hotel en toen moesten we ook nog de rivier met een flinke stroomversnelling door! Lag ook nog eens vol met keien dus de gids hielp ons allemaal een handje. Ik was zeker onderuit gegaan en meegesleurd dus was wel blij met hem! 's Middags bij Nicolien op haar balkon met zn 3en stiekem een paar wijntjes genuttigd want alcohol kennen ze alleen in de steden en de moslims drinken niet op een enkele local na! Het is niet zozeer verboden maar ook niet echt toegestaan dus Chiel heeft nog nooit zoveel water gedronken en ik sta te stuiteren van de cola! En hier heb je wel een slaapmutsje nodig hoor met de onderkomens haha! We zijn vanmiddag in Ait Ben Haddou aangekomen en we zeggen altijd "als de lakens maar schoon zijn", maar we hebben nu echt een andere kamer gevraagd! Zo'n smerige lucht...of het hele riool van dit dorp bij ons in de kamer uitkwam! Nog liever weer in het schapenhok!De andere kamer was een stuk beter ....rook zelfs naar mottenballen...of zal dat ook geen goed teken zijn? Lopen we morgen met de gaten in onze kleren haha!We zijn met zn allen bij een ander hotel met binnentuin en zwembad gaan zwemmen tegen betaling...een heuse riad...zo leuk, en enige kamers waar we gebruik van mochten maken! In 1 kamer was een open haard van de bekende stro en klei gemaakt....denk niet dat je die ooit aan moet steken....het hele hotel in de hens! we zijn zojuist teruggekomen van een tocht door de Kasbah (het oude dorp ingesloten door een burcht). Het bekende decor van o.a The jewel of the nile en de Gladiator! Zo gaaf ! Er wonen maar een paar mensen maar echt de moeite waard...zo oud allemaal....net kleine vervallen zandkasteeltjes! Daarna heerlijke tajine gegeten aan de rivier en weer op tijd naar bed ...morgen vertrekken we naar Marrakech ! Bedankt voor de reacties....we liggen dubbel!Tot in Marrakech! xx

• 11 Juni 2011 - 20:48

Frank:

Wat kan je toch leuk schrijven. Ik lig echt helemaal in de kreuk van het lachen. Zie het helemaal voor me. Jullie in een grot met als vervoermiddel een kameel die op een giraffe lijkt.

Als jullie weer terug zijn gaan we dan een biertje drinken. Ik neem er nog eentje. Proost Giel..

• 11 Juni 2011 - 21:08

Anja:

Oh nu wordt het luxe,Marrakech is leuk ! En je zal zeker en lekkerder bed krijgen,en wijntjes drinken is ook goed te doen daar,lekker kopen kopen op de markt daar !! Have fun,en proost zit weer aan onze Vinus,zal doosje inslaan voor als je terug komt en Chiel een whisky proeverijtje krijgt,veel plezier nog xxx

• 11 Juni 2011 - 21:27

Gwen En Tom:

Leuk verhaal weer! Wij zijn erg benieuwd naar de foto's.

Veel plezier nog!

Dikke kus
    Gwen & Tom

• 12 Juni 2011 - 09:25

Losdos:

Reken niet op luxe in Marakesch en zeker geen bier en wijn. Je kan als je in een luxe bar binnen gaat zitten een biertje krijgen kost je dan slechts 5 euri. De sinasappelsap drinken bij stalletje 35. Voor 10 dirham hadden we 3 sinasappel en een pompelmoes, na afdingen weleens waar en gezegd dat we morgen weer terug kwamen. 2 dirham verdiend. Wij hebben gegeten in Dar es Salam, ook daar kregen we geen drank. Ook wij hadden een waterhoofd toen we terug kwamen. Groet het mannetje van stal 35 van ons en zeg dat wij de 4 hollanders waren die om korting vroegen. Het was weer een heerlijk verhaal, was het slapen onde de sterren hemel niet koud? Nog heel veel dikke pret, maar dat zal wel lukken als ik je verhalen zo lees. Lieve groetjes, Losdos

• 12 Juni 2011 - 14:42

Kiek:

Hé Sis en zwagert,

Jullie vermaken je weer prima zo te lezen. Trekken de 'oudjes' van de groep het ook een beetje? Over giraffen gesproken: we hebben net de foto voor paps en mams opgehaald: Tom heeft wel een beetje een lange nek, whahaha. Maar van veraf zie je er niets van! Hij is erg leuk geworden. Wel jammer dat jullie er zondag niet zijn met de verjaardag, maar ja. Tot het volgende bericht maar weer! X Kiek

• 13 Juni 2011 - 06:51

Petra En Rene:

Ik vraag me ook af of die ouwe lui het te doen vinden. Is toch wel het meest primitieve wat jullie ooit gedaan hebben?
    Wel een heel andere wereld he?
    een avontuur om nooit te vergeten.
    Laat die kameel maar, je redt het toch wel lopend naar je werk?
    Al die stront in de straat!
    Knuf van Petra en Rene

• 13 Juni 2011 - 11:09

De Buurtjes:

Hello there how are you????????

Nee, we willen geen kameel!!!!!!!!!!
    Zo, bij ons is de Canadeese berglucht er weer afgewassen, wat een mooi land en wat een ontzettende aardige mensen.
    We praten wel weer bij en jullie nog genieten en zandhappen.

Dikke knuf Nico en Margaret

• 14 Juni 2011 - 21:12

Linda:

Hmmm dus niet om 3u 's middags een biertje in de sahara... ;-) Maar zo te lezen vermaken jullie je toch wel uitstekend! Wat een verhalen en wat een belevenissen! Echt supergaaf om mee te mogen genieten :-) En Mir, je schrijft echt superleuk!

xx Linda