Rastatown Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Rastatown Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Rastatown Essaouira

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 Juni 2011 | Marokko, Essaouira

Aangekomen in Taroudannt eerst even een duik genomen want het was er bloedheet! Daarna de stad in maar wat een smerigheid op straat.....overal rottend afval en ongewassen vieze mensen...we hadden echt zoiets van ''moeten we hier 2 dagen verblijven?'' Maar toen we 's avonds de straat opgingen kwam de gezelligheid vanzelf.......in de middag houden ze vanwege de hitte siesta dus dan is het uitgestorven, maar in de avond lopen de straten vol en gaan de winkels pas open.' s avonds op het dak van restaurant Chez Nada heerlijk gegeten en de ober zou voor ons klei, zeep en puimstenen verzorgen voor de volgende dag in de Hamam. Een nieuwe hamam waar de mannen en vrouwen gescheiden werden. Wij hadden ervoor gekozen het allemaal zelf te doen maar de mannen lieten het doen met een stevige massage toe op de stenen vloer haha! Ze werden helemaal dubbel gevouwen in een kruislingse vogelnest dus erg ontspannen was het niet! Wij hebben ons haar in de klei gegooid en grondig gesopt en gescrubt. Het was nodig want de vellen hingen aan het lijf! De nachten waren weer vreselijk....geen airco op de kamer waardoor iedereen met natte handdoeken om heeft geslapen. De dekens voelde zo heet aan dat je bijna zou denken aan electrische dekens! De enorme kakkerlakken kondigden zich ook weer aan...bij ons in de badkamer en bij Hanane in haar bed. Ze heeft de hele nacht rechtop gezeten dus! Ik schrik er geeneens meer van.....in de nachttrein in Thailand gingen ze in polonaise door het gangpad! Heb m ook gewoon laten lopen! De volgende dag een relaxdagje bij het zwembad. Chiel kondigde aan dat hij even een bommetje ging maken. ''Altijd goed schat, zolang je m maar niet in je rugzak stopt!'' Tegen de avond nog een traditionele bruiloft meegemaakt met alle toeters en bellen die daarbij horen. In optocht door de stad met de bruidstafel voorop waar de cadeaus opliggen voor de bruid, onder andere een paar behaatjes....ja, alles moet bedekt maar je mag dus blijkbaar wel weten wat er onder zit! Toen nog met een gids door de medina langs alle handnijverheid en een mooie ring van berbers zilver vermengd met hout gekocht. De volgende dag naar Agadir voor een korte stop. Onderweg nog langs de arganboomgaarden gereden waar de geiten echt hoog in de bomen klimmen om de vruchten te eten...geen gezicht natuurlijk! In plaats van vogels zie je dan 10 geiten in een boom en af en toe valt er dan eentje uit en komt keihard op zijn zij terecht maar staat dan gewoon weer op haha! Agadir....... een hele mooie chique badplaats waar je echt voor een strandvakantie heen zou gaan!Even een uurtje van alle luxe mogen genieten en daarna door naar Essouira....de verrassendste stad van Marokko .Jimi Hendriks heeft hier zijn sporen nagelaten en is een soort hippiestad nu. Overal Rastafiguren en Bob Marley schilderijen, petjes, kleding etc. Er is hier van 23 tot 26 juni ook een muziekfestival met muziek uit de hele wereld ..vnl afrika.....klinkt goed want ze waren al flink aan het warm draaien op de verschillende podia. Ik kreeg ook nog een paar keer een vette knipoog van een zeer goed uitziende lichtgetinte rastaboy! Ik zeg tegen Nicolien ''of die valt op de wat oudere vrouw, of hij vind mijn haar zo leuk want dat lijkt nu ook wel op touw!'' Whoehhaaaahahhaaa! Zie je me staan bij de bakker met dreads.....goede reclame met al die soepstengels aan mn hoofd! Een dag hier op het strand gelegen...de toeristen in badkleding op de ligbedden en de bevolking in hun jellaba's en hoofddoeken om hun hoofd aan de kustlijn. Wat een contrast! En al die mannen maar gluren op die muurtjes! Veel kitesurfers en wat een bedelende kinderen en zwervers...we werden er helemaal gek van! Er lopen hier zwervers die helemaal de weg kwijt zijn...zielig,. maar wel lachen hoor! Er loopt er 1 die allemaal papier in zijn oren heeft gestopt en hij heeft wel 10 hele smerige jassen over elkaar aan waardoor hij net de hulk is en een heel klein koppie heeft haha! Hanane heeft hem 2 jaar geleden hier ook al gespot dus hij draagt het waarschijnlijk al minstens 2 jaar onafgebroken.Chiel heeft nog een kind een schop gegeven waar we gek van werden . Hij bleef maar om ons heen lopen...heel irritant!. We weten inmiddels dat je niets moet kopen of geven anders bevorder je het bedelen. Hoogbejaarde zwervers die gewoon onder het avondeten aan je tafel staan te bedelen en te roggelen...gatver! We hebben er wat van gezegd tegen het personeel want die doen er zelf niets aan! De eetlust vergaat je! En die kindertjes....zo uitgekookt! Of in hun ogen misschien wel slim....doen ze net of ze willen gaan huilen...echt toneel! Er zit er 1 op zijn knieen in een rolstoel....net of hij geen onderbenen meer heeft maar de achterkant van de rolstoel verraad hem....zijn tenen steken er doorheen haha! Wat een stad! Geweldig! 's avonds ook zo gezellig in de smalle straatjes..iedereen heeft marokkaanse lampjes aan voor zijn winkeltje.Net Sint Maarten! We vertrekken vanmiddag naar Marrakech en morgen weer naar huis! Zo te zien brengen we het zonnetje mee want er komt een hittegolf aan! Het was weer een geweldige reis door een fantastisch mooi en vooral verrassend land! De foto's plaatsen we weer als we thuis zijn en weer bedankt voor jullie reacties! xx chiel en mirjam

• 23 Juni 2011 - 16:40

Nico En Rimke:

Bedankt Mirjam voor de prachtige verhalen. We hebben er weer ontzettend van genoten! Toch blij als jullie straks weer heelhuids thuis zijn!

Groetjes, Nico en Rimke

• 23 Juni 2011 - 17:24

De Buurtjes:

Weer gezellig op de buurt hoor, als jullie er weer zijn.
    Lekker dat jullie dat mooie weer meenemen want de afgelopen weken waren waardeloos.
    Tot snelxxxxxxxxxxxxxxxx

• 23 Juni 2011 - 18:40

Anja:

Herkenbaar wat je verteld al kan ik dat bedelen niet echt herinneren,ik was weg van Essouira,wat een goeie plaats,met die markt en superleuke winkeltjes!
    In die hamam heb ik me wel laten scrubben,schaamde me dood de slierten vel noemde de dames lachend spagetti!!
    Gezellig als je er weer bent,goeie terugreis xxx

• 23 Juni 2011 - 18:48

Sylvia:

Nou dat was me het reisie wel weer he stel haha, goeie terugreis en ik kan niet wachten op de foto's xxx syl

• 24 Juni 2011 - 07:29

Krissie:

Lig weer helemaal blauw MIr.....
    Echt super, lees alles van je.... Nog 3 weken dan ga ik... haha... Geen reisverslag hoor... Spreek je snel... Zaterdag aan de borrel bij mij *jarig*.. Nou ja mocht je zin hebben in een borrel... Dikke Kus enne tot heel snel Kris

• 24 Juni 2011 - 09:23

Albert En Lia:

Welkom thuis, hebben weer genoten van je verhalen, bedankt hiervoor. Op naar het volgende reisverslag. Groetjes, ook voor de buurtjes.

• 24 Juni 2011 - 11:09

Karin :

Super hoor al die verslagen! Wanneer gaan jullie weer :-) Benieuwd naar de foto's!

• 25 Juni 2011 - 20:31

Haanneke:

we hebben weer genoten van al je verhalen en wensen je weer een welkomhome. wij gaan woensdag maar niet de vakantie die jullie doen moet er niet aan denken ik hou toch wel van een beetje schone vakantie gr hanneke en gerard