Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Marrakech

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

14 Juni 2011 | Marokko, Marrakesh

De route naar Marrakech was weer prachtig! We gingen door het Hoge Atlasgebergte...eerst dor en droog maar toen alleen maar bloemen en groen en beekjes.Chiel heeft er niets van meegekegen want die was voor de zekerheid maar plat gaan liggen met zn ipod voor het geval dat...Onderweg nog marokkaanse tourfietsers aangemoedigd terwijl we in de bus zaten, en eentje kreeg nog een korte lift van ons.Toen we op een gegeven moment linksaf moesten zagen we er nog 3 op elkaar knallen...zo sneu! Aangekomen in Marrakech gelijk onze intrek genomen in hotel Ali. Een knus hotelletje midden op het Djeema EL Fna plein. We kijken op het cafe/restaurant waar onlangs de bom is afgegaan en 16 mensen het leven lieten waaronder een reisleider van Djoser. Aan de voorkant is het afgedekt met zeil maar aan de zijkant is de ravage goed te zien .Ze zijn nog steeds bezig met het onderzoek.Chiel heeft nog een foto tussen de kieren van het zeil gemaakt want ja, ook HIJ is een ramptoerist. Het plein zelf is geweldig! Het lijkt elke avond wel koninginnendag...slangenbezweerders,straatartiesten,dansers , muziek en allemaal kraampjes waar je kan gaan eten en verse jus kan kopen. Heel erg gezellig dus! Het hele plein staat vol met mensen! We hebben als enige van de groep een dakterras die op het plein uitkijkt en onze kamer rook dit keer naar paardenpoep want de koetsen met de paarden staan beneden ons.De volgende dag hadden we een halve dag tour door Marrakech met gids Mohammed. Dus wij stonden buiten op hem te wachten maar wat schrokken we toen hij kwam aanlopen. Hij had ontzettend slechte ogen en een bril met een ingebouwde loep in de glazen...hoe langer je keek hoe dikker die bril werd. Ik denk dat ze hier nog geen multivocale glazen kennen want dit hadden we nog nooit gezien! Deed me denken aan opaatje Kuijt met zijn loep die hij op zijn bril moest zetten om de krant te lezen! Maar afijn, hij sprak goed engels maar wel heel rap dus ik dacht'' ik ga maar naast hem lopen met mijn dove oor anders mis ik de helft!" Daar kwam ik dus snel op terug toen we over moesten steken op een hele drukke weg,want een dove en een bijna blinde moet je nooit samen voorop over laten steken...dat is hetzelfde als russische roulette ! Het ging allemaal net goed! Heb me dus maar tussen de rest van de groep gemengd en dan mis je inderdaad de helft want op een gegeven moment had hij het bij het paleis van Marrakech over het binnenplein dat ooit als filmdecor diende voor Ali Baba and the 40 thieves maar ik verstond Ali Baba and the 40 sheaps...ja, toch weer dat schaap hè?! Dus een nieuw sprookje is geboren...Ali Baba en de 40 schapen! Een mooie rondleiding maar we vonden de medina hier een stuk minder mooi dan in Fes! We houden meer van oud en vervallen. 's Middags zijn we met zn 3en naar het nieuwe gedeelte gelopen in 46 graden celcius en heerlijk gegeten bij een hele luxe pizzeria....we waren helemaal vol van het sanitair in het toilet want tot nu toe is het sanitair erbarmelijk geweest....zo smerig allemaal...zowel in de hotels als onderweg! Daarna door naar de supermarkt voor een paar flessen wijn en een koud biertje want ook hier in het oude gedeelte verschaffen ze geen alcohol. We hebben er een eind voor moeten lopen maar eindelijk dan onze borrel kunnen nemen! Daar waren we wel aan toe! Heerlijk op het dak van het hotel gezeten want op ons terras was het niet uit te houden! 's Avonds het plein weer over geslenterd...zoooo gezellig ! Vandaag een heerlijk dagje met zn 2en geslenterd door de medina. Opgezette geiten en schapenkoppen...je kunt hier werkelijk alles kopen! Een paar groentevrouwtjes verkopen hun groenten op de vuile grond en een meter ernaast ligt gewoon een dode rat, maar echt niet ff opruimen hoor! Daarna weer gezwommen in het zwembad van een ander hotel hierachter want afkoelen is bij 46 graden wel even nodig.Lekker muziekje erbij....hapje eten...helelmaal top!Op de vraag van enkelen of de oudjes van de groep het trekken moet ik helaas zeggen dat ze zich flink vergist hebben in de zwaarte van de reis. Ze hebben zich niet gerealiseerd dat ze met deze reis in backpackershotels zouden belanden en al helemaal niet in een schapenhok. Daarnaast heeft zij erg last van de hitte maar dat had je natuurlijk kunnen weten...Er zal wel nooit een ijsbeer in de sahara op je deur kloppen en vragen of hij binnen mag komen omdat het buiten zo koud is! De gids heeft haar nu aangeraden om de trekking van 4 dagen te laten vallen omdat deze behoorlijk zwaar is....5 tot 6 uur wandelen...omhoog en naar beneden in de hoge Atlas. Haar man van 77 gaat wel mee...hij is heel fanatiek en zal het ook wel gaan redden. Ze gaan nu hun eigen tempo en het is absoluut een heel lief stel en ze vermaken zich op hun eigen manier! Zij blijft morgen in Imlil voor 4 dagen...dat is wel een beetje sneu want daar zit je dan in je eentje. Wij gaan er in ieder geval tegenaan en jullie horen over 5 dagen van ons want ik denk niet dat we wifi hebben in de bergen, maar je weet het nooit...de wonderen zijn de wereld nog niet uit...Ali Baba heeft tenslotte ook ineens 40 schapen in plaats van 40 rovers! Veel liefs xx

• 14 Juni 2011 - 18:56

Anja:

Stonk je kamer niet naar rook,wij werden helemaal uitgerookt daar van al die Bbq's op het plein,maar wel super leuk hè!ik wilde alles wel kopen daar!die verkopers waar je 1 sigaret kan kopen vond ik ook zo apart.veel plezier met de beklimming !voorzichtig ! XXX

• 14 Juni 2011 - 19:26

Jildou:

Hoi Chiel en Mirjam,
    wat leuk om jullie reis te volgen. Ik ben zelf een paar jaar terug ook in Marokko geweest, met een rondreis van Baobab voor 3 weken en ik herbeleef mn reis met jullie! met wie reizen jullie?
    Ik wens jullie nog heel veel plezier in het verrassend mooie Marokko!
    liefs Jildou (je weet wel, die van afrika ;))

• 14 Juni 2011 - 19:53

Losdos:

We beleven Marrakech weer opnieuw door jullie vehalen. Prachtig hoor!
    Wij hadden alleen een gids die het had over Ali Baba en de 40 maagden !!!
    Maar dat waren ook arme schapen en rovers zijn het allemaal in Marrokko.
    Goede reis verder en plijzier.
    Kus vanuit Spanje xxx

• 15 Juni 2011 - 08:56

Yvonne:

Hey stel, lees dat jullie het weer fantastisch hebben, nu moeten jullie 5 dagen afzien, maar dat gaat zeker lukken, bedankt dusver voor de leuke verhalen, we wachten weer op het volgende verhaal, doe voorzichtig daar in de bergen, liefs Ron & Yvonne

• 18 Juni 2011 - 13:01

Petra En Rene:

Hahahaha....Mirjam wat breng je het weer leuk... je moet echt een boek gaan samen stellen van al je reis verhalen. Ik llig echt te schuddebuiken.
    Veel plezier met de trekking!
    Petra en Rene