Slapen in het schapenhok! - Reisverslag uit Fez, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Slapen in het schapenhok! - Reisverslag uit Fez, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Slapen in het schapenhok!

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

08 Juni 2011 | Marokko, Fez

Oh oh, wat een wonderlijk land Marokko! De slager in de medina van Fes heeft gewoon het hoofd van een kameel in zijn kraam aan een haak hangen..MET HUID EN HAAR! Zijn bult kon je ook kopen..die was al gestroopt en in het vet daarvan bakken ze vlees en dat schijnt te stinken! Bij de visboer lag jaws 1 en op de andere viskraam jaws 2. Haaien van zo'n 1 1/2 meter en ook weer onthoofd en tentoongesteld met tanden en al! Dit doen ze om de bevolking te laten zien dat het vers is. De man van de nougatkraam zat zelf helemaal onder de bijen en de nougat natuurlijk ook...die man was immuun voor de bijensteken geworden haha!Het deerde hem ook echt niet dat al die bijen op zijn gezicht maar vooral op zijn armen zaten! Vanuit Fes vertrokken voor de langste reisdag van 9 uur! Volgens onze gids zouden we vandaag op deze rit langs 4 jaargetijden reizen richting de Sahara! Hij had gelijk...eerst naar het wintersportgebied van Marokko..Ifrane. Ijskoud daarboven en dat in Juni! In de winter is het hier sneeuwzeker en ligt er 1 1/2 meter sneeuw. Een heel luxe oord alhoewel we de pistes nu niet konden bekijken. Heerlijk muntthee gedronken en een walnotengebakje gegeten om weer een beetje warm te worden. Na een paar uur reden we door een cederbos en daar waren ze hoor! De bavianen! Zo lief want ze waren duidelijk mensen gewend en 2 hadden net een baby. Komt er een met een rode tomaat in zijn bek die bovenop zijn neus geklemd zat aanlopen..het leek Bassie wel... zo grappig!Chiel was ondertussen wagenziek geworden daar hoog in de bergen met al die bochten dus die gooide daar in het apenbos zijn overheerlijke walnotengebak er weer uit! Hadden de aapjes ook weer nootjes haha! Daarna door een landschap vol bloemen en bergen en de eerste oases gespot...echt onwijs veel palmbomen! Onderweg ook nog bij de blauwe bron gestopt maar wat een aanfluiting! We hebben tegen de gids gezegd dat hij deze bezichtiging uit het pakket moet gooien....de drollen dreven in die totaal niet onderhouden en smerige bron! Zóóó' vies! We hebben maar geen bommetje gemaakt!En toen werd het droger en droger en belandden we na 9 uur in de sahara! De huizen zijn hier van leem en hebben dezelfde kleur als de aarde en de bergen! Zulke dingen bouwde ik vroeger op het strand..alleen de schelpen zijn er niet ingedrukt! Volgens mij stort alles zo in na een fikse regenbui. Het was dit keer een feestje om 9 uur in onze minivan te zitten..wat een mooie route!De gids had ons al verteld dat er geen ruimte voor ons was in de herberg ( vreemd, want we waren de enige gasten ), en dat we in tenten zouden slapen achter de herberg. Afijn..een hele knusse,echt berberse herberg gemaakt van balen stro die met klei dichtgesmeerd worden. We mochten na het eten pas onze tenten in zei hij nog en later begrepen we waarom! Het waren schapenhokken ( ook weer van balen stro en klei gemaakt ) met een stok in het midden en een zeil en een doek eroverheen getrokken! Dus toen we erin kropen kwam daar een schapenlucht uit!!!! Niet normaal...we begonnen spontaan te blaten! De poep was eruit geharkt en er waren rieten matjes en matrasjes neergelegd...zo gelachen hebben we! Ieder stel had wel zijn eigen schapenhok! Er hing een hele smerige stoffige paardendeken die als deur diende maar als je die naar beneden klapte dan had je eerst een enorme stofwolk van zand in je hok haha! Toen we naar bed gingen met onze zaklantaarns rende er ook zo'n groot insect bij Nicolien naar binnen..echt megagroot!Een woestijnkikker kwam ook nog voorbij! We hebben er allemaal geen oog door dicht gedaan! Er zijn hier nl wel slangen, schorpioenen etc! Ik ben letterlijk met mijn beha die ik dubbelgevouwen en om mijn mond gebonden had in slaap gevallen want het idee dat er zo'n groot insect je mond inkruipt! Ik was al 1 keer bovenop Chiel gedoken( die natuurlijk binnen 1 minuut sliep), omdat ik me omdraaide en ineens op iets hards lag! Dus ik pak het op in een reflex en smijt dat ding door het schapenhok en duik op Chiel en schreeuwde'' IK VOEL IETS!ER ZIT IETS!"'Maar toen bleek het de dop van de muggenspray te zijn waarmee ik me ingespoten had haha!Het hele schapendorp op stelten! Oh, wat hebben we allemaal slecht geslapen ... we kropen vanmorgen ons hok uit en konden alleen maar BÈÈÈHH! roepen!We hebben nu even een relaxdagje en we hebben een zwembadje bij de herberg maar ontzettend veel vliegen. Vanavond om 6 uur stappen we op een kameel en na een tocht van 1 1/2 uur krijgen we bij de berberbevolking een diner en slapen we onder de sterrenhemel in de zandduinen van Erg Chebbi! Het zal wel weer een onrustige nacht worden! xx chiel en mirjam

  • 08 Juni 2011 - 10:25

    Kiek:

    Whahaha, jullie zijn toch wel iets gewend met die vieze beestjes zou je denken. Ik zou niet alleen het schapendorp op zijn kop hebben gezet, maar de hele Sahara!!
    Weer heerlijk gelachen! Heel veel plezier nog!

    X Kiek

  • 08 Juni 2011 - 10:29

    Linda:

    Wouwiejouwie wat een verhaal weer!!!
    Heb meteen maar even alle verhalen over Thailand weer gelezen, heerlijk die herinneringen, krijg spontaan weer heimwee ;-)
    Nog geen bedwantsen tegengekomen? Of mierenhopen of zeekomkommers??
    Heel veel plezier nog en lekker doorschrijven, kunnen wij vanaf hier ook meegenieten :-)

    xx Linda

  • 08 Juni 2011 - 12:28

    Paula En Norbert:

    Om dit alles van hieraf geheel mee te maken vind ik helemaal geweldig. Ik zou willen dat ik de moed had om ook eens zo een reis te maken. Lijkt me helemaal toppie, maar voor mij maar een lekkere borrel aan het zwembad, liefs, losdos

  • 08 Juni 2011 - 13:09

    Nicolien:

    Beeeeh.....

    Na een heerlijke ochtend relaxen aan het zwembad, liggen we nu even bij te komen op loungebanken met uitzicht op de sahara. Een echte waarbenjij.nu!!!!

    Over een paar uur stappen we op kamelen en gaan we weer een avontuur beleven! Wie weet welke enge beesten we dan weer tegen gaan komen.....

  • 08 Juni 2011 - 14:50

    Gerrit En Pieter:

    Chiel denk je wel om de lijn met al dat gebak.

  • 08 Juni 2011 - 17:33

    Sas:

    Tjonge, was het niet de bedoeling dat jullie de volgende dag geslacht zouden worden??
    Mazzel dat t nog geen suikerfeest is!!

  • 09 Juni 2011 - 08:44

    Sylvia:

    Waha heerlijk geschreven weer Mir mijn collega's zitten me stom aan te kijken waarom ik zo aan het lachen ben wahaha.
    Nou zou niets voor mij zijn hoor met al die mumsels, had gister in de auto klein torretje op mijn hoofd toen was ik al panisch.
    Nou groetjes aan Chiel en een dikke kus van syllie xxx

  • 09 Juni 2011 - 09:35

    Olga En Joop:

    wat een verhalen weer,prachtig en wat jullie allemaal weer beleven. hoe kan chiel nou wagenziek worden ,zal wel een andere oorzaak voor zijn,denk???
    maar slapen in een stal jullie lijken jozef en maria wel ,al zal er geen jezuskindje meer van komen .nou veel plezier verder maar kijk uit en doe voorzichtig.xxxxxx

  • 09 Juni 2011 - 14:19

    Hanneke:

    je moet er niet aan denken al die enge beesten wat een uitvinding om je tweeling pet voor je mond tebinden . goed idee voor als er een aswolk komt. he mir giel vond het vast niet zo erg dat je boven op hem sprong. hi hi we wachten weer vol spaning op je volgende verslag dikke knuffel van ons

  • 09 Juni 2011 - 20:35

    Marian Kuijt:

    Tjonge ik zou totaal overspannen thuis komen met al die exotische beesten, whaha moet er niet aan denken om er ook nog tussen te gaan liggen slapen, iekkkkkkkkkkkkkk!!!!
    Ik zie die hele actie zo voor me met dat dopje van die muggenspray, arme Chiel , man met stalen zenuwen, nou veel plezier hoor en gewoon niet wassen dat helpt ook tegen insecten e.d.
    Lieve groetjes Marian

  • 13 Juni 2011 - 06:35

    Petra En Rene:

    Echt afzien he!
    Jammer dat je rot slaapt, dan ben je overdag iets minder fit en slaap je in het busje, verder wel weer een avontuur he!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 07 April 2008
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 96656

Voorgaande reizen:

26 September 2017 - 16 Oktober 2017

Bali 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Sri lanka

08 Juni 2016 - 01 Juli 2016

Peru

01 Juni 2013 - 01 Juni 2014

The oldies in Aussie!

03 Juni 2011 - 24 Juni 2011

Rondreis Marokko

10 Juli 2010 - 03 Augustus 2010

Kenia ,Tanzania, Zanzibar, Malawi, Zambia

20 Juni 2009 - 13 Juli 2009

rondreis thailand

10 Mei 2008 - 01 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: