Casablanca, Fes en Volubilis! Prachtig! - Reisverslag uit Fez, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Casablanca, Fes en Volubilis! Prachtig! - Reisverslag uit Fez, Marokko van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Casablanca, Fes en Volubilis! Prachtig!

Door: mirjam en chiel

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

06 Juni 2011 | Marokko, Fez

Hier zijn we dan! Een goede reis en een gezellige groep! 1 stel is 50 jaar getrouwd...ja echt waar ...ze worden dit jaar 77 en 74 maar nog energiek...geweldig! Met de trekking zullen ze denk de grootste klipgeiten zijn daar in de bergen!1 stel wat op huwelijksreis is...zij is marokkaans dus erg makkelijk met de taal...en dan nog een alleenreizend vrouwtje van 33! De eerste dag in Casablanca doorgebracht, een prachtige stad met een supermoderne boulevard met allemaal loungebedden op het strand. De volgende dag naar de één na grootste moskee ter wereld...de Hassan II. Half in zee gebouwd, half op het land. Er is plek voor 100.000 gelovigen in de moskee en op het plein.Ontzettend mooie moskee vol met mozaiek,cederhout en marmer en allemaal handwerk. Echt prachtig!Daarna naar Rabat..erg leuk want dat stond niet op ons programma! Mooie gebouwen bezichtigd en toen naar ons eindbestemming Fes. Een heus marokkaans hotelletje en midden in het centrum voor 3 nachten. We hebben een vogel die zijn nest heeft in de muur bij ons raam....dus als de Imam om half 5 zijn gebed heeft geblèrd dan begint om 5 uur die vogel....TJILP,TJILP! En aangezien we al geen oog dicht hadden gedaan omdat het marokkaanse voetbalteam tegen Algerije moest voetballen en ze 4-0 gewonnen hadden ....en dan gaan alle marokkaanse mannen de hele nacht helemaal uit hun dak ...hebben we wel al een flink slaaptekort!Maar Fes is een supermooie stad en we hebben gisteren de hele dag door de medina geslenterd....ZO GAAF!. Hele oude huisjes die bijna allemaal gestut zijn en hele smalle steegjes die soms zo smal zijn dat je er net in kan.Allemaal kleine winkeltjes en kraampjes en continu een portiek induiken omdat er een paar beladen ezels of paarden aankwamen omdat er gewoonweg geen auto's doorheen konden.Een gids was echt nodig want anders kwam je er nooit meer uit...echt een doolhof, maar wat een leuke dag! In de medina echt marokkaans gegeten....de keuken is er heerlijk!'s Avonds met Nicolien over de boulevard geslenterd en wat gegeten en toen we terug liepen hoorden we feest muziek dus Chiel kok er natuurlijk op af met zn brutaliteit en toen stonden we dus met onze bekende anwb-sandalen midden in een marokkaanse bruiloft.Het was toegestaan dus we hebben zo'n 3 kwartier aan de kant gestaan pal naast de torenhoge bruidstaart en we kregen zelfs thee haha! De bruid en bruidegom zaten op een troon en de bruid werd op een gegeven moment weer omgekleed...wat een pracht en praal zo'n bruiloft en al die mensen in allerlei kleuren gekleed en iedereen bleef dansen op voor ons toch wel VRESELIJKE muziek! Vandaag een excursie naar Meknès en Volubilis gehad en weer een belevenis op zich...vooral de ruine van een romeinse stad van 3 jaar na christus. De zuilen maar vooral de mozaiekvloeren waren nog intact...zooo mooi! Er zijn hier ook zoveel ooievaars...je komt ze overal tegen in een gigantisch groot nest dus ook op die zuilen...zo mooi! We hebben ze in gedachten allemaal naar nederland gestuurd want we kennen een heel lief stel met een grote kinderwens...dus Kudelstaart...here they come!We hebben weer heerlijk hoog in de bergen gegeten en toen brak er toch een noodweer los!Onweer, bliksem en onwijze harde regen..hele modder-rivieren denderden naar beneden en het water bulkte naar binnen over de vloer in het restaurant.....maar na regen komt weer zonneschijn dus we hebben de oh zo mooie dag af kunnen maken. De terugweg was ook zo prachtig...het is hier onwijs groen en ze hebben hier onwijs mooie olijf en sinaasappelplantages...je waant je soms zo in de Toscane! We vragen ook steeds aan de chauffeur of we even kunnen stoppen om te fotograferen. We zitten nu aan een heerlijk biertje in het cafe van ons hotel want buiten is het noodweer opnieuw losgebroken! Ga even checken in de kamer of de gordijnroede al gemaakt is in onze kamer die ik gesloopt hebt...de hele roede stortte naar beneden toen ik ze dicht wilde doen.... die stomme vogel schrok zich rot haha! Keek me echt zo aan van ''wat doe je nu?''Morgen de laatste dag dat hij me wakker TJILPT want we vertrekken om 8 morgenochtend richting de woestijn met een gezellige picknick als lunch waar de aapjes ons als het goed is gezelschap houden! Foto's volgen zoals gewoonlijk later! Tot in de sahara! xx Chiel en Mirjam

• 06 Juni 2011 - 20:11

Kudelstaart..:

Ik hoop dat de ooievaars goed weer onderweg hebben..we zien er vanzelf wel 1 tegen het raam aanvliegen..heel lief, bedankt! :-)
    Veel plezier in de sahara! x

• 06 Juni 2011 - 20:43

Hanneke:

zo wat weer een leuk verslag heb het weer met plezier gelezen .wacht weer met genot op je volgende verhaal gr aan giel.

• 07 Juni 2011 - 05:25

Losdos:

Mooi verhaal weer hoor! De indrukken zijn inderdaad overweldigend, maar wij vinden het eten daar NIET TE VRETEN. Dikke kus en veel plezier verder.

• 07 Juni 2011 - 08:51

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...Zoals gewoonlijk weer een prachtig verhaal. Vinden jullie het eten lekker? Brr. wij vonden het vreselijk. Ik denk dat jullie als je in Marrakesch bent ook gaat eten in het restaurant waar de film met Doris Day is opgenomen. Een mooi luxe restaurant. Lieve groetjes, losdos

• 07 Juni 2011 - 11:30

Saskia:

Ik heb me even voor een paar minuten in Marokko gewaand, heeeerlijk.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    XX

• 07 Juni 2011 - 15:06

Frank:

Wat een leuk verhaal en wat lijkt me het een mooie reis die jullie maken. Geniet ervan met volle teugen :-)

Groetjes,
    Frank

• 07 Juni 2011 - 18:08

Anja:

Mooi hè die boulevard in Casablanca!Kan mooi he die boulevard !kan Zandvoort nog een puntje aan zuigen ;-)
    tja die bruiloften zijn belachelijk luxe,heb er vorige week 1 meegemaakt,de bruid heeft er niets aan wordt alleen verkleed en opgemaakt en zilver in dr kunsthaar gedaan.
    En maar lief moeten lachen op dr troon.
    Geniet nog lekker,en Djino en Sam missen jullie,zeiden dat ik te traag liep maar begrijp het nu ..jullie waren aan het trainen voor de tracking ! Dikke zoen XXX

• 13 Juni 2011 - 06:20

Petra En Rene:

Wat een bijzondere trip weer he!
    De bouwstijlen en mozaieken op de vloer zijn bijzonder he!
    Vele moorse invloeden.
    Peet en REne