Van Lima naar Nazca! - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Van Lima naar Nazca! - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Van Lima naar Nazca!

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

11 Juni 2016 | Peru, Lima

Ja,daar zijn we dan! In een vliegtuig vol indianen en 2 cowboys 2 uur eerder aangekomen in Lima! Op het vliegveld werden we al verwelkom door een Peruaanse gids die een bordje in haar hand hield met 2 x Kok en 2 x Heestermans. Deze mensen bleken helemaal niet in het vliegtuig te zitten , Chiel was ondertussen weer lekker ongeduldig geworden en ging aan alle toeristen buiten al vragen of hun naam soms Heestermans was! Het leek zelf wel de reisleider! Na 2 uur oponthoud zijn we maar naar het hotel gebracht door de chauffeuse ....een dollemansrit door de drukke stad in het donker want regels kennen ze hier niet, de brutaalste heeft voorrang dus gordels om! Chiel zei nog ; ''hoeveel deuken denk jij''? Het andere stel zat dus binnen te wachten op ons voor de briefing. Zij bleken al 3 dagen in Lima te zijn en dit was niet doorgegeven. Wij reizen dus met z'n vieren, alles is geregeld maar voor de rest ben je op je zelf. Overal staat weer iemand met een bordje of staat er een gids of chauffeur voor ons klaar ,het is tot nu toe top geregeld! Vanaf dag 1 al verliefd geworden op Peru en zijn bevolking. We hadden een supergids die ons op dag 1 door Lima en de highlights heeft geleid en in de middag vertrokken we voor 3,5 uur met de bus naar Pisco, een vissersplaatsje waar we met de boot naar de Ballestaseilanden zouden gaan. Om half 4 alweer klaarwakker door een kukelende Peruhaan en geloof me , die kukelen temperamentvoller dan de Nederlandse! Daarna begon er een zwerfhond onophoudelijk te blaffen en om half 6 begon Chiel Pringles te eten in bed...wat een herrie in 1 nacht! Om 7 uur naar de boot en wat was het mooi! 1 groot vogelreservaat met pinguïns, aalscholvers, pelikanen etc. Maar ook zeehonden en zeeleeuwen en alles goed te aanschouwen vanaf de boot. Genoten! In de middag nog naar het Paracas nationaal park.Wat wij dus niet wisten was dat Lima de 1 na grootste stad in de wereld is die uit de woestijn is herrezen en dat is duidelijk! Zodra je Lima uitgaat doemen de zandduinen al op en wordt de woestijn steeds groter naarmate je naar het zuiden rijdt, zo gaaf! Op de mooiste uitzichtpunten gestaan en in de middag nog lekker aan de haven gegeten waar er af en toe even een zeehond zijn kop boven het water uitstak! Ik krijg dan echt de neiging om ertussen te springen! We hadden mixed seafood, maar je wilt niet weten wat er op mijn bord lag! Alles wat ook maar enigszins in de zee gevonden wordt eten ze ook ! Er lagen slakkenkoppen op met hun voelsprieten er nog aan en nog meer beestjes die we niet konden thuisbrengen. Ik heb het opgegeten al is het allemaal wel oink,oink tussen je kiezen , maar dat bestellen we niet nog een keer! Ik vroeg me af of het niet weer tot leven zou komen in mijn maag!Om 5 uur vertrokken we weer met de bus richting Nazca waar we nu zitten! Deze bussen zijn zeer luxe en veiligheid staat voorop! Gordel om en strenge controle bij het instappen , je tas wordt doorzocht en met een metaaldetector gaan ze langs je lijf of je wordt gefouilleerd! Er werden zelfs camerabeelden gemaakt bij het instappen! Gisteravond een lekker negrabiertje gedronken en vanmorgen over de Nazcalijnen gevlogen. Met z'n vieren in een wel heul klein vliegtuigje, met flapperende klapraampjes, maar wat een mooie mysterieuze vlucht over deze lijnen,die in 1939 pas zijn ontdekt omdat er toen pas een vliegtuigje overheen vloog. We hebben ze allemaal gezien: de walvis de aap, de astronaut de spin etc. Chiel werd steeds witter en witter, het vliegtuig vloog er steeds heel schuin overheen zodat iedereen ze aan beide kanten goed kon fotograferen. Hij kan beter zelf aan het stuur zitten zoals hij laatst een vliegles had in een Cessna, dan heeft hij er geen last van! Op aanraden van de hoteleigenaar mochten we ook al niet van tevoren ontbijten, die wist wat ons te wachten stond haha! Die kregen we later op de ochtend! We zitten nu in een superleuk hotel in Nazca met een klein zwembadje en een binnentuin waar zich kolibrietjes en veel duiven en zwaluwtjes bevinden! En het is echt waar maar het geluid van deze duif is toch ook weer anders! We zaten vanmorgen aan het ontbijt met z'n vieren en het klinkt alsof hij door een panfluit roekoet! Zo grappig! Een echte peruduif! We worden vanmiddag opgehaald voor een tocht naar de pre-inca begraafplaats van Chauchilla waar zo'n 20 mummies te bewonderen zijn. Het droge woestijnzand heeft ervoor gezorgd dat ze goed bewaard zijn gebleven.Om 11 uur vanavond stappen we op de nachtbus naar Arequipa op 2325 meter hoogte. We gaan langzaam naar grotere hoogten,want hoogteziekte komt dus echt best veel voor en dat kan gevaarlijk zijn. Vaak word je dan naar lager gelegen gebied gebracht, maar dan mis je een groot gedeelte van de reis! Vermoeidheid ,slapeloosheid, hoofdpijn, lusteloosheid en slapte en vooral buiten adem raken zijn de meest voorkomend verschijnselen! We hebben iig wel pillen die dit tegen gaan mee en hebben inmiddels op cocabladeren gekauwd en cocathee gedronken! Best te doen en volgens de indianen het medicijn tegen hoogteziekte!Ik denk dat we kneiterstoned bij de Machu Picchu staan aan het eind van de reis haha! We gaan even kijken of we foto's hierbij kunnen plaatsen en tot de volgende keer! Chiel en Mirjam

• 11 Juni 2016 - 19:56

Nico En Rimke:

Hoi Mirjam en Chiel,

Zo tof! Jullie vakantie is nog maar net begonnen en nu al zoveel geweldige dingen meegemaakt.

Groetjes!

• 11 Juni 2016 - 21:07

Petra En Rene:

Je bent weer lekker op dreef Meriam.... Heerlijk om te lezen. Benieuwd naar het vervolg.

• 11 Juni 2016 - 21:52

Jolande:

En dit is pas het verslag van drie dagen? Het lijken wel drie weken, zoveel als jullie al weer meemaken! Geweldige reis weer Mirjam en Chiel! Veel plezier!

• 11 Juni 2016 - 22:47

Paula Kok:

Lieve Mirjam en Giel,
    Jullie gedragen je voorbeeldig deze 3 dagen, tot nog toe, maar dat dit gaat veranderen weet ik wel zeker. Het klinkt allemaal weer geweldig en beleef samen met jullie dit avontuur. Wij zijn daar te oud en niet zo avontuurlijk ingesteld. Maar zoals, op al jullie avontuurlijke reizen, genieten we mee, met jullie reis. Voorzichtig met decacoblaadjes, Giel is al een klein beetje boel gek, maar als hij de vakantie door blijft kauwen, land jij met een gek, die zo door kan naar Duin en Bosch. Ik vind het geweldig dat jullie ieder jaar een reis maken, die je voor het leven bij blijft. Heel veel dikke knuffels en kijk al uit naar het volgende reis verslag. En pas goed op elkaar he. Giel jullie hoeven niet terug te komen voor mij. Ik heb namelijk mijn ontslag gekregen bij de oncoloog, ze wil me niet meer zien. Het probleem met mijn lever, is ook verbetert, maar wel over 3 maanden weer voor controle komen. XXX Paula en Norbert.

• 11 Juni 2016 - 23:38

Marlies:

Hoi Chiel en Mirjam,
    Heerlijk om jullie verhaal te lezen. Peru is prachtig. Een eenvoudig middel tegen hoogteziekte is heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel water drinken (3-5 liter per dag). Geen cola, koffie, bier, want dat werkt averechts. Zodra je hoofdpijn voelt opkomen, weet je dat je te weinig hebt gedronken. Eventueel ook ibuprofen slikken. Geniet van jullie reis. En jullie gaan vast veel mooie foto's maken. Ik heb erg goede herinneringen aan Machu Picchu.

• 12 Juni 2016 - 11:07

Sita En Huib:

Hoi Mirjam en Chiel,
    Een heel leuk verslag,ik blijf jullie volgen nog 'n fijne vakantie.xx

• 12 Juni 2016 - 12:10

Olga En Joop Kuijt:

Waar zijn die twee weer aan begonnen avontuurlijker kan het weer niet, vragen wij ons af , ouders van Mirjam, dat avontuurljjke heeft ze niet van ons. En dan hebben we een schoonzoon die toch wel enig risico durft te nemen met sommige dingen , dus ze zal het wel van Chiel hebben geleerd. Maar mooie verhalen blijven het van ook weer deze reis.
    En natuurlijk wensen wij hun een prettige vakantie toe . Mir en Chiel heel veel plezier en let goed op elkaar , ook met het eten en drinken daar[ alleen verpakte drankies en water] XXX
    Zijn die reispartners ook zulke avonturiers , passen ze bij jullie?

• 12 Juni 2016 - 13:38

Yvonne:

Hallo Chiel en Mir,

Nu al zo veel meegemaakt, leuk hoor en wat kan je toch schrijven
    tot het volgende verslag, heel veel plezier, en doe voorzichtig!!!
    Dikke kus Ron en Von

• 13 Juni 2016 - 07:43

Britt:

Gek wijf ben je hahahahaha....
    Lekker genieten jullie hoor!
    xxx
    Britt