De amazone - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu De amazone - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

De amazone

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

03 Juli 2016 | Peru, Lima

De Amazone

Na nog een relaxdag in Cusco en een heerlijk etentje en borrel afscheid genomen van onze 2 medereizigers. Jan en Anne nogmaals bedankt voor jullie gezelschap tijdens deze reis. Zij gingen terug naar Nederland, wij vlogen nog voor 5 dagen naar de Amazone. Van Cusco vlogen we naar Puerto Maldonado en dat ging natuurlijk weer niet van een leien dakje. Het vliegtuig liep vertraging op en dat kwam door ons.....ik moest bij het boarden het vliegtuig in maar Chiel werd weer meegenomen. Nu zijn we dat inmiddels wel gewend ,want hij werd in het verleden al 2 keer voor de crimineel Mink Kok aangezien en werd er toen ook al tussenuit gepikt. Ik had in Australië explosiefdeeltjes op mijn schoenen, mijn ticket stond ooit op de naam van M.M Kut ipv MM Kuijt, problemen met een zakmes in de handbagage en bij aankomst in Lima ,jawel ,sprong de drugshond tegen mij op! Dit keer dachten we dat het om een fles water in Chiel zijn rugtas ging maar het ging om onze ruimbagage waar 4 kleine flesjes eau de cologne inzaten die enorm hielpen tegen de hoogteziekte en die we gekocht hadden vanwege de lekkere geur. Vlambaar! Werd er geroepen en ze werden in beslag genomen. Vreemd, mijn bus haarlak mocht wel mee en een fles whiskey mag wel mee in je handbagage. Ook vlambaar dacht ik zo! Chiel werd op de foto genomen inclusief zijn paspoort en de flesjes. Gelukkig heeft hij zich ingehouden,anders had hij nu een cel met Joran van der sloot gedeeld! Na de aankondiging van de piloot "sorry for the delay, we had a problem with one of the passengers" , konden we opstijgen. Aangekomen in Puerto Maldonado eerst een stadstour en een bezoek aan de locale markt. Daarna op de boot voor 2 uur over de Madre de Dios rivier naar onze logde in de Amazone. Het wemelt hierin natuurlijk van de kaaimannen maar die zijn niet agressief. Aangekomen in de logde weer zo'n WOW! momentje! De geluiden , de vogels ,de ara's en ja ook hele grote vogelspinnen.We hebben nog nooit zulke grote gezien! Een eco lodge dus koude douches in je hut, electra op bepaalde tijden, een zaklantaarn in je hut voor eventuele stroomstoringen en een scheidsrechterfluitje in geval van een noodgeval! Valt me mee dat Chiel niet 1 keer de neiging kreeg om er keihard op te blazen! s'avonds in het donker de rivier op met een zaklantaarn op zoek naar kaaimannen,een flinke hike door de jungle gemaakt waar zich tapirs,poema's,jaguars,wilde zwijnen etc bevinden maar die laten zich behalve hun pootafdrukken niet zien. Naar meertjes gevaren, levende larven ter grootte van een cashewnoot gegeten die in de zaden van de kokospalm zitten,en die waren echt heerlijk ,ze smaken naar kokos en je hebt gelijk weer een portie proteïnen naar binnen gewerkt! Ook nog tarantula's uit hun hol gelokt, de mooiste vogels gespot en jawel Chiel heeft voor het eerst in zijn leven vis gevangen,die we s'avonds bij het eten prachtig opgediend kregen. Gewoon een tak uit het bos met visdraad, haak en een loodje en hoppa! Binnen 1 minuut had hij al beet! Nadat zijn lijn door een piranha was doorgebeten en ik voor de tweede keer een brok hout aan de lijn had geslagen zijn we na 3,5 uur maar gestopt en teruggevaren met 4 vissen in ons boot...de kleinere hebben we teruggegooid! We weten nu hoe we moeten overleven in de jungle en dat is eigenlijk geeneens zo moeilijk ! Alleen de muggen ....zoveel....vreselijk...je moest blijven sprayen! Alhoewel er in de Amazone een knoflookboom groeit waarmee je je in kan smeren met de schors,dan blijven ze op afstand...Chiel had zich flink ingesmeerd en ik rook hem behoorlijk toen hij voor me liep! 1 lopende knoflookteen! Flinke waarschuwingen voor dengue,malaria en het zikavirus deed ons sprayen en nog eens sprayen ,maar toch zijn we flink te pakken genomen! We zitten nu op het vliegveld van Lima, het is alweer voorbij! Chiel moest zojuist zijn tas weer ledigen en weer kwam er een drugshond op me af! Snuffelde wat aan mijn schoenen en verdween als een speer! Niet zo gek...ik heb ze 24 dagen onafgebroken gedragen! Durf ze in het vliegtuig ook niet uit te trekken haha! Peru,wat ben je mooi met als hoogtepunt de Machu Picchu ! Onvergetelijk! Er was maar 1 minpuntje en dat was de behoorlijke hoogte op 4920 meter. We spraken Nederlandse vrouw die al een week ziek was en zelfs in het ziekenhuis was beland.Ze begon toen ze het ons vertelde gelijk weer te huilen. Wij hebben dan nog mazzel gehad! De Peruanen die op deze hoogte leven hebben een halve liter bloed extra in hun lijf dus wij keren nu ook terug met een extra halve liter indianenbloed. Jullie weer bedankt voor het volgen van deze reis! Tot de volgende keer! De foto's volgen nog! Xx Chiel en Mirjam

- [ ]