Arequipa,Chivay, Coporaque, Canon del Colca, Puno - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Arequipa,Chivay, Coporaque, Canon del Colca, Puno - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Arequipa,Chivay, Coporaque, Canon del Colca, Puno

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

17 Juni 2016 | Peru, Lima

Eindelijk weer verbinding!Dagen omringd door vulkanen en bergen dus geen bereik! De Pre -Inca begraafplaats van Chauchilla was indrukwekkend ! 1000 jaar oude botten, schedels en vooral mummies gehurkt in kuilen met het vele haar wat ze toen nooit knipten nog boven op hun hoofd. Beroofd van al hun grafgiften door de huaquerros. Alleen door hun oneerbiedige en misdadige speurtocht naar goud en sieraden zijn de stoffelijke resten uit de graven aan het daglicht gekomen.Hun rust voor altijd verstoord. Een luguber gezicht! Om 23.00 uur met de nachtbus richting Arequipa. Nog steeds vol lof over deze onderneming, maar dit keer hadden we een chagrijnige hostess aan boord. Onze slaapvertrekken waren beneden en zij verblijft gedurende de reis van 10 uur boven bij de slapende reizigers. Ik wilde om 4 uur naar het toilet, maar kreeg de deur van ons vertrek niet open....ook een Engelsman die wakker was kreeg het niet voor elkaar. Op het service lampje gedrukt en toen kwam ze eraan maar wel met een grote onweerswolk boven haar hoofd Ik naar het toilet en bij terugkomst kreeg ik weer die deur niet open, maar dacht echt '' haar ga ik niet weer roepen'!. Zachtjes op de deur geklopt en help geroepen, maar iedereen was in diepe rust! Ik ben op het trappetje gaan zitten en dacht'' komt straks wel iemand naar beneden die ook naar het toilet moet'' en jawel hoor ...nog eens 10 minuten later kwam er een oude Peruaan met snor van boven en ook hij kreeg die deur niet open. Ik vroeg hem na zijn toiletbezoek of hij de hostess even wilde roepen en zei ''si,si''' maar na nog eens 10 minuten nog steeds geen hostess! Inmiddels was ik het zat dus ben naar boven gelopen, pikkedonker, iedereen had zijn gordijnen ook dicht en in het licht van het trapgat zag ik die man vooraan liggen die wel even hulp zou gaan halen! Perusnor lag gewoon weer op 1 oor! Ik ben over hem heen gaan hangen en zijn service lampje (soort sirene zonder geluid) aangedaan! Eigen schuld! Heb me verscholen in het trappegat en daar kwam ze hoor...brrr! Ik fluister hard vanuit het trappegat ''JOEHOE!! AQUI!! AQUI!! Maar dat gezicht, mijn hemel! Beneden vertel ik haar dat die deur toch echt niet open gaat en ze pakt de deurknop en ze beukt m toch met haar heup in! Kijkt ze me aan van ''Zo moet het''! Ik naar binnen en wist gelijk dat gebeurd me niet nog een keer ! Volgende keer een paar tena-ladies mee en gewoon lekker relaxt in een tena-lady plassen, al hoop ik ze nooit echt nodig te hebben !Na nog 2 uurtjes geslapen te hebben ...BAM! Daar stond onze bus akela weer in de deuropening en dit keer om de dekens en de kussens op te halen! Mondhoeken hingen inmiddels nog lager. "Ze mogen wel weer omhoog hoor, straks begin je nog te kwijlen'' dacht ik, maar natuurlijk blijf je vriendelijk! " Adios, en wel even de reparador bellen hoor ,want anders heb je volgend jaar een kunstheup nodig!'' Wat een fantastische stad is Arequipa! Omringd door vulkanen en prachtige kathedralen. We zaten vlakbij het centrum in een koloniaal hotel voor 3 dagen. Zo mooi! Met een gids 3 uur door de stad gelopen,een heel oud klooster in oude staat bezocht en het meisje Juanita ligt hier. Jullie kennen haar vast wel, in 1995 gevonden in het ijs van de vulkaan Ampato en nog best intact. Ligt ze dan in een kist van min 20 graden! Heel veel kinderen werden in die tijd geofferd aan de bergen, er zijn er al 20 gevonden. De grafgiften en persoonlijke bezittingen bij zich in het graf. Alles lag daar tentoongesteld ! Met een ferme klap op de rechterslaap werden ze omgebracht. Zo triest! Arequipa is een culinaire stad dus hebben we met z'n 2 heerlijk voor het eerst alpaca gegeten in een gastronomisch restaurant. Sorry voor mensen die dat zielig vinden maar Chiel en ik zijn nu eenmaal echte holbewoners en de beesten hebben hier een beter leven dan waar ook! Zo lachen want we kregen een papieren slab om voor het spetten van het grilplaatje met een kleurplaat erop. Ik een fles wijn besteld die genomineerd was van 120 sol en later bedacht ik me ''stond er niet 120 dollar? '' Nou dan heb je je vaderdagcadeau alvast gehad...krijg je er nog een alpaca wollen muts bij , heb je een vaderdag om nooit te vergeten! Haha! Toen de ober na afloop vroeg of we een taxi wilden zei Chiel'' Of hij denkt dat we niet meer kunnen lopen of die fles is echt 120 dollar '' haha! Maar nee! De goede wijn was gelukkig niet zo duur als we dachten! Van Arequipa zijn we naar Chivay gegaan. Daar hadden we op 2300 meter nog totaal geen last van de hoogte maar toen kwam toch echt de man met de hamer. Inmiddels reden we met nog een Nederlands stel en we waren op 1 na stuk voor stuk aan de beurt! Na een tijd op 10 cocabladeren te hebben gekauwd en onderweg een grote mok cocathee gedronken te hebben stapten we op het hoogste punt uit de bus en BAM! (Nee , gelukkig stond de busakela niet voor ons neus) Knallende hoofdpijn, duizelig en je wilt lopen , maar je benen gaan niet mee! Zo'n nare gewaarwording! Na 3 stappen loop je te hijgen als een hond. Dat doet hoogte dus met je! We liepen als meneer en mevrouw wijdbeens over het uitkijkpunt! We leken wel zombies! Je hoofd wil wel maar je lichaam niet! 'S middags allemaal 2 uur knock-out op bed! We wisten allemaal niet dat dit zo'n impact op je lijf zou hebben! Na een paar dagen ben je eraan gewend al blijft de hoofdpijn nu nog steeds zeuren! Afijn, het heeft iig niet onze reis verpest, ook dit is weer een ervaring op zich! Gisteren zijn we na Chivay bezichtigd te hebben ( grote stad in een vallei) Naar de Canon del Colca geweest! Daar bevinden zich condors in de kloof die op een bepaald tijdstip gaan zweven op de opgewarmde lucht van de zon die dan opstijgt vanuit de kloof! Zo'n mooi gezicht want ze kunnen niet vliegen en zweven steeds hoger en hoger! Een uur adembenemend staan te kijken aan die prachtige hele diepe kloof! Daarna nog een hike gedaan! Wat is het een prachtig land Peru! Mooier dan we dachten....de vicuna's en alpaca's duiken overal in het wild op maar ook op markten en in steden. Ze worden toch ook een beetje als huisdier gehouden en natuurlijk voor het toerisme! Vanmorgen hebben we hard moeten werken op het land van een Peruaanse boer! De koeien gemolken, guinoa geplet op de ouderwetse manier en schoven van gerst moeten binden. De boer was er in zijn eentje een dag mee bezig geweest maar wij klaarden het in 1 uur! Hij was erg blij! Erg mooi gezicht! 30 bijeengebonden schoven in een mooi peruaans landschap! Daarna de markt op voor wat snacks in de bus en zijn zojuist aangekomen in Puno aan het enorme Titicacameer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld! We gaan morgen naar de drijvende eilanden waar de uros-indianen op wonen en verblijven 1 nacht bij ze! Het is hier erg koud en daar natuurlijk helemaal dus ben benieuwd ! De eilanden zijn gemaakt van bies dat regelmatig vervangen moet worden, 41 eilanden in totaal! Toch maar alpacamutsen aanschaffen! Tot de volgende keer! Xx Chiel en Mirjam

• 17 Juni 2016 - 07:13

Joke:

Wat een gave reis! X

• 17 Juni 2016 - 07:37

Patty:

Wat een belevenissen weer en wat een bijzondere reis hebben jullie uitgezocht! Ben benieuwd naar de verhalen over de drijvende eilanden!

• 17 Juni 2016 - 09:39

Irene Reek:

Wat een belevenissen allemaal! Mooi om te lezen!Ben benieuwd hoe jullie het vindenbij de Indianen,gaaf hoor..Enne als je Kluk-Kluk toevallig ziet,foe hem de groetjes van Mammaloe....Geniet maar weer verder samen!xx

• 17 Juni 2016 - 10:53

Paula Kok:

Zo te lezen gaat alles naar wens. Wat zijn jullie toch een avontuurlijk span. En het fijnste van alles is, dat wij hier heerlijk van mee kunnen genieten in onze luie stoel. Terwijl jullie moeten afzien in dit grote avontuur. Heerlijk Mirjam je bent weer goed op dreef. Heel veel liefs, Paula en Norbert.

• 17 Juni 2016 - 11:13

Karin Hoffs:

Chiel en Mir wat een helden zijn jullie ..Heerlijk dat jullie zo genieten en die Akela zie ik helemaal voor me GEWELDIG verhaal

• 17 Juni 2016 - 11:15

Karin:

Heel veel plezier nog en doe voorzichtig

• 17 Juni 2016 - 12:24

Marcia:

Hoi Chiel en Mirjam ik lees graag mee met jullie reisverslagen super leuk!

• 17 Juni 2016 - 15:26

Helma:

Het is daar fantastisch! Zie het in beeld voor me zoals jij het weer verteld. Dat je die hostess niet ff een snauw hebt gegeven. Ik kreeg er drang naar hoor. Plezier op de eilanden.

• 17 Juni 2016 - 16:11

Nico En Margaret:

Geweldig, nog heel veel plezier xxx

• 19 Juni 2016 - 14:14

Marian Kuijt:

Zo dat zie mevrouw Terpstra jullie niet nadoen, denk!
    Gaaf!!!!
    Veel plezieros xxx

• 21 Juni 2016 - 14:51

Petra En Rene:

Wat moet ik weer geweldig lachen om je schrijfstijl.
    Ook een mooi filmpje op Facebook .