Thailand en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Thailand en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Thailand en Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

27 Januari 2014 | Vietnam, Hanoi

Thailand en Vietnam
Na een gezellig etentje afscheid genomen van de Familie Smeenk ,hun reisgenoten en Nieuw Zeeland! Nogmaals dank aan Stef en Marlies en de kids...fantastische mensen! Na 16 uur gearriveerd in Bangkok en we waren gelijk weer thuis. We wisten zelfs de weg nog haha! Een hotel midden op de Khoasan road....geweldig! De stad van de heerlijke massages en de pad thai, de drukte , de stank, de tuktuks, de mensen met hun eeuwige glimlach! En natuurlijk ook de stad van ''No money, no honey!....Je pikt ze er stuk voor stuk uit! We hadden een prachtig zwembad op het dak van het hotel, waar veel jonge backpackers vertoefden. Een eldorado voor ze hier natuurlijk...alles goedkoop...kleding, drank, eten , hotel etc. En dan zit je als enige "oudjes" tussen ze in bij het zwembad met je biertje en voel je je toch een beetje ongemakkelijk. Jongelui die met een biertje of cocktail in de hand een beetje dansen op muziek in het water enzo.....totdat het nummer Voulez-vous van Abba door de luidspeakers knalde en ze nog meezongen ook!....toen waren de rollen omgekeerd! " Toevallig wel onze tijd hè stelletje snotneuzen! Wacht maar tot Chiquitita komt....dan zal ik eens een showtje weggeven, en ik heb toevallig heel vaak opgetreden met vriendin Patty op de lagere school voor de hele klas met het nummer I do, I do, I do. Zo vaak dat ik er met mijn eigen man nooit aan toegekomen ben! Ik had samen met vriendin Saskia zelfs kaftpapier van Abba toen we naar de brugklas gingen!.... Nou toen dansten wij in het water hoor ! Voulez- vous?????? AHA!!!! Een nummer daarna moesten we helaas weer aftaaien! Op naar de wax-shop, want Chiel heeft na zijn 40 e het bekende 40 plus mannenprobleem gekregen....wat er van het hoofd afvalt groeit er op de rug weer aan! Zelfs zijn wenkbrauwen hebben binnendoor een weg gevonden om vervolgens weer uit zijn oren tevoorschijn te komen...hoe is het mogelijk! Ik had hem gewaarschuwd dat het pijn ging doen, maar hij wilde er vanaf! Zijn tondeuze heeft het begeven na zijn Herman van Veen stunt dus hij moest wel! Wanneer je 's ochtends op je eigen gecreeerde kokosmat wakker wordt dan wordt het tijd! En pijn deed het !'' I told you so!!!!" Na 2 keer de hete wax op zijn rug zei hij" nooit meer!", haha! Ik was getuige en zag dat de opgedroogde plakken wax ( met haar!) die eraf getrokken waren gewoon weer in het pannetje teruggedaan en weer omgesmolten werden, dus vroegen we ons af of dat elke keer weer opnieuw gebruikt werd. Niet te hopen dat een overbehaarde negroide man zijn voorganger was... dan groeit er straks een afro- coupe op zijn rug..... is Chiel over een jaar het zwarte schaap van de familie whoehahaha! Of dat een Thai van 20 na hem aan de beurt is en zijn snor laat harsen... heeft hij over een paar weken een grijze snor!... Afijn!, de volgende dag allebei nog van Chinatown en een heerlijke massage genoten en toen de visums opgehaald voor Vietnam.Aangekomen in Vietnam en op naar het hotel in het centrum van Hanoi . Wat een gekkenhuis....1,5 miljoen scooters rijden er hier ! Allemaal mondkapjes op tegen de uitlaatgassen en iedereen toetert! Oversteken is levensgevaarlijk...je loopt hier ook op de weg want de winkeltjes hebben hun waar ook op de stoep uitgestald. Toch moet je het gewoon doen en niet twijfelen anders lig je juist onder een scooter.....het wordt op den duur zelfs een uitdaging haha! Ons hotel was zeker niet schoon, condoomverpakking, zakdoekjes, uitgedrukte peuken en haar lag op een hoopje naast Chiel zijn bed....daar waar net de bezem niet bij kan...zo vies...schimmel op de deuren en er liep zelfs een rat op de trap! We kwamen in de nacht terug van onze trip naar Sa Pa en toen Chiel de deur wilde openen zat die rat op de trap! Hij vluchtte gelijk! Ik: Ik zie een rat! Chiel: Waar? Ik: Daar op de trap! Chiel: Waar op de trap? Ik: Nou daar, een grote rat op kl..... nee niet op klompen helaas anders had ik hem wel aan horen komen haha! Zo dat liedje krijgen jullie er ook niet meer uit vandaag! We hebben er ook niets van gezegd, het zijn zulke lieve mensen! Hij heeft alles voor ons geregeld en ratten zijn hier overal! Niet zo gek want vuilnis gooi je gewoon op straat en in de goot want 's avonds komt de bezemvrouw met haar kar! De huizen hier zijn vaak maar 3 meter breed maar wel 60 meter lang (buishuizen). Eerst komt de winkel, daarachter het atelier, daarachter de patio om de hele boel even door te luchten , het regenwater op te vangen en voor de groententuintjes, daarachter dan een paar slaapkamers en dan aan het eind de keuken. Alles leeft en eet op straat...heel gezellig ondanks dat het hier winter is! Wij vinden 20 graden heerlijk maar hier hebben ze hun winterjas aan haha! Zelfs de poes heeft het koud! (zie foto) en wij lopen gewoon in een t shirt. We hebben genoten van 3 dagen Hanoi en hebben het waterpoppentheater bezocht . Een erg leuke voorstelling van het eeuwenoude volsvermaak. Het mausoleum van Ho-Chi-Min bezocht....arme man...al 44 jaar ligt hij daar terwijl hij gecremeerd wilde worden en elk jaar vliegt hij nog voor 2 maanden naar rusland om een beetje opgelapt te worden...hij krijgt waarschijnlijk nooit zijn welverdiende rust! De Hanoi Hilton gevangenis bezocht. Hier zaten de amerikaanse piloten van de vietnam oorlog gevangen en die hadden het echt niet slecht!Kregen zelfs souvenirs en geld mee na hun vrijlating. Interessant om te zien ! Na 3 dagen Hanoi een trip naar Ha Long Bay ondernomen. 4 uur met de bus en dan zie je zo'n mooi stukje natuur...bijna 2000 kalksteenrotsen die uit de zee rijzen...zo mooi! 1 nacht op de boot en 1 nacht op Monkey Island in een hut. Gaaf! Toen we met de boot afgezet werden op het tropische strandje moesten we over een steiger met bloemen aan de zijkant...deed me denken aan de serie Fantasy Island...The plane! The plane! haha! Een prachtige grot bezocht,gewandeld, een track gedaan met een gids die zelf net een aap was...zo lachen...oude man,maar klom in lianen en al! ,gekayakt en 's avonds gebierpongt met nederlanders. Op Monkey Island waar we in de hut sliepen wonen ook apen en die zijn brutaal! Ik werd nog achterna gezeten door 2 van deze apen ( in Afrika moesten ze me ook al hebben)...moest rennen voor mijn leven want ze krabben en bijten, maar ze hingen al aan mijn broekspijp ! Gelukkig greep de gids in! Daarna weer terug naar Hanoi en op de nachttrein naar Sa Pa. Jemig! Wat zijn we door elkaar geschud..geen oog dicht gedaan! Het sanitair zag er ook niet uit want niemand kon daardoor recht in de pot piesen haha! In Sa Pa aangekomen een muts en handschoenen gekocht want hier lag 2 weken geleden nog sneeuw en het ligt hoog in de bergen. Het hotel had ook geen verwarming waardoor iedereen met dikke jassen en mutsen op zaten te eten.Gelukkig hadden we wel electrische dekens en een extra dekbed. De eerste dag een trekking gedaan van een halve dag en 's middags een scooter gehuurd...konden wij eens lekker irritant toeteren! De volgende dag een trekking van een dag! Wat is Sa Pa mooi! Al die rijstvelden en dorpjes en hier woont het Hmongvolk...hele kleine mensjes met kleurrijke kleding en hun eigen taaltje. Ze lijken ook niet op ''gewone'' vietnamezen, zo grappig! Kleine handjes en voetjes...net kinderen! Onze gids ( zie foto) was 21 en had al 2 kinderen maar als je naar haar gezicht kijkt denk je dat ze 12 is. Wel heel veel straatverkoop door kinderen...daar werd je wel gek van...zelfs een baby van 8 maanden die in een doek vastgebonden zat op de rug van zijn zusje verkocht katoenen armbandjes haha! Hij had ze werkelijk in zijn knuistje en liet ze aan me zien! Ik heb er 1 gekocht (moet je eigenlijk niet doen maar ja) en Chiel heeft de 10000 dong ook daadwerkelijk aan de baby gegeven....moest je die kleine zien kijken haha! 5 zeer jonge kinderen waarvan er 1 nog maar 2 jaar was waren een fikkie aan het stoken en een jongetje van 3 liep met een zeer groot kapmes in zijn handen.... Ik heb voor het eerst een kind van nog geen 2 een ander jongetje een karateschop zien geven! Het leek wel een ninja haha! Geen gezicht! Pakte daarna gelijk een kei om zichzelf extra te verdedigen. Mijn god....zo gaat dat hier! Echte kinderen van de straat ....moeders of vaders nergens te bekennen! Ze staan op de rand van afgronden daar in de bergen...ongelooflijk! Nog zo gelachen om een heel oud vrouwtje met een bochel en een stok die ons een heel eind achterna kwam om een portemonneetje te verkopen...op een gegeven moment rende ze zowat met die stok en die bochel en ging ze net zo hard als ons de heuvel op! Heb een mooi filmpje van haar die ik nog wel zal plaatsen! Met de nachttrein weer terug en gezellig met een engels stel die ook een jaar op wereldreis zijn in de kantine een biertje gedronken...leuk om al die verhalen van elkaar te horen! Nu weer terug in Hanoi en straks de nachtbus in op weg naar Hue....richting de warmte...geef mijn muts en handschoenen wel aan de poes! Tot in Hue! xx

• 27 Januari 2014 - 06:44

Yolanda Uitendaal:

Hoi Mirjam en Chiel,
    Wat een geweldig verhaal weer van jullie reis zeg! Geniet er alle keren van.
    Heel veel plezier en tot horens.
    Groetjes van Yolanda Uitendaal werkzaam in het Pennemes.

En als je terugkomt, kijk hier; www.dezaansebb.nl

• 27 Januari 2014 - 07:27

Hanneke:

het was wer genieten van je verhaal alleen van die ratten nou ik was heel hard gevluxht de foto van de poes vond ik geweldig waar gaan jullie hier na naar toe gr hanneke en gerard

• 27 Januari 2014 - 09:06

Nico En Rimke:

Hoi Mir en Chiel,

We zien het allemaal weer voor ons, helemaal geweldig. Wat een avonturen!
    Prachtige foto's ook nu weer.

Veel plezier!

• 27 Januari 2014 - 10:02

Simone:

Chiel en Mir,
    Wat een fantastisch verhaal weer en ja heb het liedje alweer in mijn hoofd bedankt Mir :-).
    Leuk die foto van Chiel met dat biertje komt me bekend voor daar liepen wij een half jaar geleden ook, \wat blijft het toch een heerlijk land.
    Geniet nog lekker in Vietnam en ik zie uit naar jullie nieuwe verhalen.
    xx

• 27 Januari 2014 - 10:37

Gerda Van Garrel:

Hallo Chiel en Mirjam
    Wat een geweldige verhalen weer,Dat van Chiel zin overbeharing ik zie het zo voor me auw auw Sorry Chiel je wou er toch vanaf,hopende dat het voorlopig niet terugkomt.Wat een mooie foto's die foto van Chiel met dat kleine vrouwtje,net mini en maxi geweldig weer.Geniet de komende tijd weer.Veel plezier en uitkijken voor die enge ratten hoor.
    Groetjes Gerda van Garrel.

• 27 Januari 2014 - 11:14

Antoinette:

Hoi Mirjam en Chiel,
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Heel veel plezier!
    Groetjes Antoinette

• 27 Januari 2014 - 16:15

Sas:

Hee Mir en Chiel,
    geweldig en weer leuk geschreven verhaal zeg, zit er helemaal in als ik ze lees, heerlijk!
    Die Hmongies dachten natuurlijk aha! toeristen! Money money money, gimme gimme gimme!

Liefs XX

• 28 Januari 2014 - 08:34

Marian Kuijt:

Hé Chiel en Mir,

Wat is het er toch mooi, zo'n mooie foto's en de eenvoud die er vanaf straalt, super.
    Wat zijn wij hier ook verwend, haha. En .......Heineke, misschien wil Ruud er dan toch een keertje heen.
    Geniet lekker verder van al dit moois.
    Lieve groetjes xx

• 28 Januari 2014 - 10:00

Petra:

HAHAHA...ik lig scheel hoe jij dat allemmaal verteld over dat ontharen en dat zwemmen met ABBA.. Chiel zal nu wel wat airodynamischer zijn zonder haar..
    Wat een ander leven zo he! in Azie. Weer een gaaf avontuur.

• 28 Januari 2014 - 12:44

P.happe:

Hallo Globetrotters
    Deze verhalen zijn die niet redelijk aangevaren ontbloot???
    Pas goed op
    Buiten de steden is het een pracht en vele bijzondere bezienswaardigheden
    Chiel ik zou dat kleine vrouwtje meenemen
    Altijd handig zo een kleintje erbij[geintje]
    Heeel veel reisplezier
    Alie en Piet xx

• 28 Januari 2014 - 14:45

Jullie Ouwelui:

hallo komisch stel, wat een verhaal zeg over ontharen , wat zal dat zeer gedaan hebben chiel?. Neem zo'n klein vrouwtje mee dan heb je gelijk een bijzettafeltje erbij.
    wat betekent nou "gebierpongt".
    veel plezier verder en KIJK UIT .xxxxx

• 28 Januari 2014 - 17:34

Helma:

Nou, als ik deze verhalen zo hoor......... Voor mij geen Vietnam, maar gaan jullie heerlijk genieten. Ik lees wel mee.

• 29 Januari 2014 - 15:36

Tim En Johanna:

Hoi Mir en Chiel, jullie genieten toch effe zeg, zal moeilijk zijn om alles een beetje te onthouden!!!! Kijken jullie wel uit voor bactarie. Leve de hygiene. en bedankt voor weer zo,'n fantastisch verhaal . Gr. Tim en Johanna

• 07 Februari 2014 - 13:55

Piet Happe:

Beste brave buurvrouw Mirjam
    Ik weet niet of ik te laat of te vroeg ben maar van hier uit
    Willen wij je van harte feliciteren met je verjaardag op 8 Febr
    Neem er een op mijn kosten
    Heeeel prettige dag gewenst

Alie en Piet xxxx