Het zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Australië van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Het zuidereiland - Reisverslag uit Picton, Australië van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Het zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

02 Januari 2014 | Australië, Picton

Het Zuidereiland

De boottocht naar het zuidereiland is echt prachtig! jammer dat het zo waaide op het dek anders blijf je er echt 4 uur lang staan. Aangekomen in het Abel Tasman National Park voor de kayaktocht op zee tussen de zeehonden. Alle toebehoren voor het kanovaren aan boord van een taxiboot gehesen en een mooie rondtour langs de kust gemaakt en daarna afgezet op een strandje met onze spullen. Een hele mooie tocht langs de kust met een uitstekende lunch tussen de middag op het strand. En inderdaad...de zeehonden zwommen in het water en lagen op de kant en er kwamen zelfs een paar blue pinguins voorbij zwemmen. Ook veel kwallen dus we hebben maar niet gezwommen. De volgende dag weer een track gemaakt in het Abel Tasman NP, dus weer 16,5 km in de benen. Een zeer mooie track langs de kust en naar de Cleopatra pools...heerlijke poeltjes met waterval en een uitgeslepen glijbaan, dus de mannen waren weer even kind! De volgende dag naar de Franz Josef Gletsjer en dat was een ervaring op zich. We hebben een helikoptervlucht van 40 minuten gemaakt over de besneeuwde bergen en de gletsjers, en ons voor 10 minuten af laten zetten op de Franz Josef. Zo Mooi!!! Sta je dan ineens ...midden in de sneeuw op een gletsjer op hoge hoogte in Nieuw Zeeland haha! Prachtige blauwe meren tussen de bergen in en ontzettend veel sneeuw en ijs. Wel eng zo'n helikopter..had er nog nooit ingezeten......met 5 mensen in zo'n glazen bolletje met een propellor boven je hoofd... en dan vliegt het ook nog zo als Maja de bij....brrr..! De volgende dag nog een wandeling gemaakt naar de voet van deze gletsjer maar dat viel tegen....is aan de voet is het al aardig gesmolten in vergelijking met een aantal jaren terug. Dus naar Hokitika... de stad van de jade (erg mooi) en naar de blue pools. Ik heb nog nooit zulk blauw water gezien...zo mooi! Een prachtige route langs lake Hawea....de kids keken hun ogen uit.. Tom wil hier zowiezo het liefst gaan wonen....liever vandaag dan morgen! Op naar Queenstown...de stad van het avontuur dus Tom ging gelijk bungeejumpen. The queenstown hill de volgende dag beklommen met prachtig uitzicht over de stad. Op naar Te Anau waar we kerst zouden vieren. Een super saai stadje en alle restaurants waren gesloten op 2 chineze en een italiaan na. We besloten voor de chinees te gaan. Altijd goedlachse mensen en we hadden wel weer trek in pish wis sosh en pok wis noedels. Het was er echter stampend druk, dus we konden wel bij vreemden aan een tafel gaan zitten werd er gezegd. Daar gingen we natuurlijk niet mee akkoord en toen er dan eindelijk een tafeltje vrij kwam en er weer een bus met 50 chinezen binnen kwam, waren we er klaar mee! Ik helemaal want er zat een man tussen dat gezelschap met een hele grote wrat op zijn kin waar wel honda-atta-fitta haren uit groeiden...werkelijk waar ..wel 5 cm lang..had ze gewoon laten groeien...hij kon er zo een strikje in doen....zo vies! Mijn eetlust was al bedorven want ik zag dat miezerige plukje haar al in zijn noedelsoep hangen, dus snel naar de italiaan .Heerlijk gegeten, maar er hangt hier in Nieuw Zeeland niet zo'n gezellig kerstsfeertje als in Nederland. Ze vieren het ook alleen de 25 e. Hoop dat jullie onze kerstfilmpje/groet op FB gezien hebben want hij schijnt er vrij snel afgehaald te zijn door FB ivm royalties! We mochten de muziek niet onder het filmpje plaatsen. En inderdaad...veel lol gehad met het maken hiervan. Leuk dat als je als kerstman verkleed in een holle boom zit en er dan weer op dat moment 50 chinezen langslopen die net uit hun touringcar gestapt zijn. Hun camera's bleven flitsen. 1 man dacht zelfs dat ik daar de hele dag voor mijn lol zat om de mensen te vermaken whoehaha! Tom heeft het gefilmd met zijn go- pro camera. Op weg naar Milford Sound voor de cruise. En daar waren ze hoor....de sloopgrage Kea's. Grote papegaaien met een hele scherpe kromme snavel die alles slopen wat op hun pad komt. Hondsbrutaal! De rubbers van de auto, antennes, tassen etc. We waren er getuigen van...3 stuks op de parkeerplaats bij een waterval...de 1 sloopte een cameratas die op de grond stond...gooide zelfs met de peperdure lens die erbij lag. De ander sloopte een rubberen antenne en nog 1 die de rubbers van een autodeur te pakken had! En als je ze wegjaagt gaan ze op de volgende auto verder! Een man probeerde nog snel weg te rijden, maar de kea reed gewoon mee boven op het dak haha! Geen gezicht Snel weg daar! De cruise was prachtig.. langs enorme fjorden ,watervallen,zeehonden etc. en een lunch aan boord. Ik blijf het zeggen, maar wat is de wereld toch prachtig! Daarna de route door The Catlins in het zuid-oosten. Prachtig! Zeeleeuwen en de zeldzame geeloogpinguins op het strand gespot . 1 heeft zelfs de hele avond en nacht op het strand voor onze camper gezeten.Hij leek wel uitgeput..vast achterna gezeten door een zeehond. Ook nog op het meest zuidelijke puntje gestaan, Slope point. We hoopten hier de zeldzame hectordolfijnen te spotten die alleen hier voorkomen maar er stond teveel wind dus helaas! Wel de fossiele resten van een prachtig bos van 160 miljoen jaar geleden gezien. Boomstammen die helemaal versteend op de grond lagen. Door een vulkaaneruptie veroorzaakt. Jacks blowhole, the mc Cleansfall ,Nuggetpoint, waar de geeloogpinguins s'avonds aan land kwamen om de jongeren in hun nesten te voeren ..we hebben het allemaal gezien! De zeehonden lagen op de loer in de baai en zelfs op dat strand maar de nesten waren in ieder geval goed verstopt. Daarna naar Dunedin, een mooie wandeling door de stad en naar het museum en naar het steilste straatje van de wereld met een helling van 38 graden. Een van de mooiste wandelingen gemaakt naar Tunnelbeach, en daarna naar de Royal Albatross Colony op Otago Peninsula. Deze albatrossoort is de grootste en heeft een spanwijdte van 3 meter. Ze worden beschermd dus konden we ze achter glas spotten op hun nest. 33 nesten in totaal maar wij konden er maar 3 vanaf deze plek zien. En ja..ze zijn erg groot maar zo leuk! Weer terug naar Queenstown om daar oud en nieuw te vieren. Eerst nog even bungeejumpen met dochterlief...heel spannend en leuk totdat je op dat randje staat. Geen knikkende knieen want mijn enkels zaten zo strak aan elkaar gebonden dat ze daar de kans niet voor kregen, maar stond op dat moment wel even te trillen in dat tuigje wat ik omhad! Op deze Kawarau bridge is 25 jaar geleden de allereerste bungeejump uitgevoerd. Mooie foto's en filmpje maar skydiven is toch echt minder eng! Zo gelachen vanaf beneden om Gwen die na mij sprong. Dat gezicht .... zo bang ! De volgende dag heeft Tom in de ochtend de canyoning gedaan en 's middags zijn we gaan raften op de shotover river. Ons in ons wetsuit met bijbehorende schoenen en zwemvest gehesen en helm op! Gwen en ik kregen een verouderd model helm....leek wel of we een gele braadpan op ons hoofd hadden haha! Supergaaf dat raften al hadden Chiel en ik iets meer spektakel verwacht maar dat komt door onze raftervaring in de dominicaanse republiek. Toen gingen we steil van een waterval af van 4 meter. De boot klapte dubbel dus een man had een flinke bloedneus, Chiel zijn helm vloog in het water en ik maakte een salto achterin haha! En dan die gids nog schreeuwen,'' That's why we call it the Mike Tyson Waterfall!!!!!'' Yeeehaaa! De tocht naar de shotover river was verschrikkelijk. Je moet dan over de beruchte skippers canyon road met zeer diepe afgronden naast het volgestouwde busje met 30 personen en ook nog een trailer met 5 raftboten erop erachter! Afschuwelijk! Wat was ik bang op dat smalle, vol met stenen liggende weggetje met haarspeldbochtjes en geen vangrailtje niks! Ik zat nog net niet bij Chiel op schoot....zweet op mijn rug ! Dan nog liever weer bungeejumpen. Enkele goede stroomversnellingen, een tunnel van 107 meter en een waterval en zeer goede begeleiding. Veiligheid ging voor alles, maar begin dan eerst eens met die weg ernaar toe dacht ik haha! Queenstown was inmiddels aardig volgelopen voor de nieuwsjaarswisseling. Zeer druk en geen kampeerplek meer te vinden dus stonden we gewoon op een parkeerplaats. De voorbereidingen waren in volle gang. Je mag en kunt hier geen vuurwerk kopen...het wordt hier afgestoken vanaf een boot in het water en dan heb je ook wel een mooie show! 12 uur eerder dan bij jullie hebben we het hier gevierd. Een rare gewaarwording! Een behoorlijke drukte buiten op straat en het was nog best wel fris, dus zijn we de kroegen ingedoken en om 3 uur te bed want we hadden de volgende dag een lange reisdag naar Christchurch voor de boeg. Voor Gwen en Tom zat het erop! De drie weken zijn omgevlogen. We hebben van en met elkaar genotenen het afscheid was weer moeilijk! Het is nu wel heel stil zonder ze en we zitten nu weer op de boot( 2 uur in de nacht) naar het noordereiland. Samen kunnen we nog 2 weken genieten van Nieuw Zeeland en vliegen dan naar Thailand voor 3 tot 5 dagen tot we ons visum voor Vietnam geregeld hebben. Tot op het noordereiland! xx

• 02 Januari 2014 - 15:59

Marian Kuijt:

Hallo Marco Polo's,
    Allereerst de beste wensen voor 2014 in goede gezondheid.
    Ik zit nu op mijn werk me te pletter te vervelen want volgens mij ligt half Nederland plat i.v.m. de feestdagen, dus jullie verhaal komt als geroepen.
    Het is weer een waar genot om het te lezen en alweer volop met avonturen die je hier niet kunt meemaken.
    De tijd jullie viertjes is zeker omgevlogen maar dat betekend ook dat jullie het erg naar jullie zin hebben gehad.
    Heel veel plezier en tot gauw weer met de mooie belevenissen.
    Lieve groetjes Marian en Ruud xx

• 02 Januari 2014 - 16:16

Sylvia:

Hallo lieverds, een gelukkig en gezond 2014 van ons drieen, mooi verhaal weer heb genoten xxx

• 02 Januari 2014 - 16:24

Mirjam Kuijt:

Foto's worden later geplaatst

• 02 Januari 2014 - 17:52

Ard & Joke:

Wat een fantastische reis en mooi verhaal. Jullie doen echt super leuke dingen zeg. Fijn dat we kunnen meegenieten. Veel plezier nog XXX

• 02 Januari 2014 - 18:54

Marcel Pafort:

Zo herkenbaar en zo gaaf om het weer te kiezen
    Ook wij vierden in 2007 oud en nieuw in Q-Town.
    Veel plezier nog

• 02 Januari 2014 - 19:47

Saskia:

Op weer een mooi vervolg in 2014 in goede gezondheid en met veel plezier!! Mooi familie verhaal! xx

• 02 Januari 2014 - 20:08

Nancy:

wat hebben jullie veel dingen gedaan,en hele stoere dingen met zijn viertjes.
    wij willen jullie een super en gelukkig 2014 wensen.
    en geniet nog twee weken in nieuw zeeland
    groetjes Fred en Nancy,Stefan en Ruud

• 03 Januari 2014 - 00:53

Patty:

Allereerst nog de beste wensen voor 2014, jullie zijn het jaar sowieso al heel goed begonnen! Wat een geweldige verhalen weer, mooie foto's en Mirjam!! Heldin! Ik doe het je niet na hoor dat junpen! Nog heel veel plezier, x Patty

• 03 Januari 2014 - 12:05

Gerda Van Garrel:

Hallo Mirjam en Chiel allereerst de beste wensen voor 2014,fijn dat jullie zo genoten hebben met de kinderen erbij,dan gaan 3 weken snel he.Wat een prachtig reisverslag weer,heb weer enorm gelachen om de verhalen,Je kan er een bestseller van maken geweldig,geniet ervan en veel plezier.Ge groetjes uit wormerveer Gerda van Garrel.

• 03 Januari 2014 - 12:17

Yvonne:

Hallo lieverds, allereerst een gezond en gelukkig nieuwjaar!!!Jullie hebben wel heel veel tripjes gemaakt dat Gwen en Tom er waren zeg, maar wel onwijs gaaf, dus eindelijk wezen b-jumpen stoer hoor,veel plezier nog de laatste twee weken in n- zeeland en tot in Thailand, Liefs Ron en Von xx

• 03 Januari 2014 - 12:42

Petra:

Hoi Zaandijkers, een heel fijn en reislustig 2014!!
    Weer een heerlijk verhaal.. en Mirjam.. evht tof dat je ging springen hoor!
    Moest ook erg lachen om je hoofd op de foto van het raften...
    Groetjes van Peet en Rene

• 03 Januari 2014 - 17:30

Yvonne De Roo:

Hallo wereld reizigers, zit hier hard op te lachen. Geweldige foto's, vooral die van het raften. Het verslag was ook weer enig. Blij dat de kinderen zich zo met jullie vermaakt hebben. Ben benieuwd naar hun verhalen. Veel reis plezier, en kijk uit naar de volgende verslagen Gr. Yvonne en Theo

• 03 Januari 2014 - 21:01

Jackie De Winter:

Een heel goed en avontuurlijk 2014 toegewenst!! Heb weer genoten van jullie verhalen en wat een avonturen er nog niet allemaal gaan komen super top!! Hoop je nog te zien maar begrijp als het niet lukt. Heel veel genietse in ieder geval dikke kus Jac

• 06 Januari 2014 - 14:08

Piet Happe:

De beste wensen en veel gezondheid gewenst in 2014
    Heb weer genoten van jullie boeiende verhalen
    Kijk al weer uit naar de volgende
    Heeeel veel plezier in het vervolg hier op

Alie en Piet xx

• 09 Januari 2014 - 20:51

Tim En Johanna:

Chiel, Mir nog de beste wensen van ons, en wat een belevenissen maken jullie mee.waarschijnlijk een jaar nodig om weer bij te komen. Nog heel veel geluk en hou alles heel!!!!!!