Colombo,Negombo Anuradhapura,Jaffna, Delft Eiland - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Colombo,Negombo Anuradhapura,Jaffna, Delft Eiland - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Colombo,Negombo Anuradhapura,Jaffna, Delft Eiland

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

22 Januari 2017 | Sri Lanka, Sri Lanka

Daar zijn we dan! Inmiddels alweer bijna een week in Sri lanka. De vlucht was lang....eeen tussenstop in Istanbul waar we een halve vliegtuig met militairen op weg naar Irak moesten afzetten . Ze gaan de koerden trainen om te strijden tegen de IS. Bij het inchecken hadden ze hun eigen balie wat wij niet wisten, dus toen Chiel er naar toe liep en de woorden " als je hier gaat staan zal je moeten vechten '' van een militair te horen kreeg was dat toch wel tegen het zere been, want wat had hij graag het leger in gewild. Afgekeurd op zijn ogen toentertijd ,dus dat was balen anders had hij nu generaal Kok geheten! Na 4 uur wachten op het vliegveld van Istanbul bleek dat we nog een tussenstop op de Malediven zouden krijgen wat niet vermeld was , maar wat was dat een prachtig plaatje van bovenaf! Nog eens 3 uur oponthoud daardoor maar vond het eigenlijk niet zo erg! Aangekomen in Colombo en naar ons hotel gebracht Een leuke groep van maar liefst 28 man en een enorm leeftijdsverschil. De jongste is 21 en de oudste 80 en jawel ,die heeft maar 1 been! een houten voet met sandaal als prothese met daarboven een ijzeren buis en er zit ook nog ducktape omheen om de boel een beetje steviger te maken. Korte broek aan dus hij wordt wel nagestaard! Nou dachten wij meteen bij kennismaking, ja lekker ....voor zo'n reis eist de organisatie dat je een goede conditie moet hebben en goed '' ter been '' moet zijn, maar hij blijkt goed '' ter kunstbeen ''te zijn. Hij zal op deze leeftijd wel geen bladerunner meer worden maar hij draait er zijn been niet voor om, hij klimt alle tempels en ruïnes op en 1200 treden is geen probleem. Hij wil ook absoluut geen hulp van ons allen, vertrouwd alleen zijn eigen vrouw die ook nog eens een beroerte heeft gehad. Rubberen Robbie zit ook bij ons in de groep. Jullie kennen hem vast wel uit de jaren 70 en 80.Een nr 1 hit gescoord met ''de Nederlandse sterren die stralen overal" en de schrijver van onder meer kleine jongen van Hazes! Een gezellig muzikaal zooitje is het want er zitten er nog een paar in een koor! De eerste dag Negombo verkend met zijn lagune, de visafslag ( Chiel moest natuurlijk weer zo'n vies sardientje proeven die op het strand al een tijdje te drogen lag) , het Nederlandse fort en het Nederlands kanaal gegraven voor de specerijenhandel. Een ontzetttend leuke boottocht over dit kanaal gemaakt met een prachtige flora en fauna op de oevers. De volgende dag de nodige tempels en stoepa's in Anuradhapura bezocht. Niet zo indrukwekkend als in Laos en Thailand ,eerder een beetje saai maar we zijn ook verpest natuurlijk! De stad zelf is opgenomen op de Unesco Werelderfgoedlijst met zijn ruïnes en nederzettingen en zijn Bo-tree ,geplant na de introductie ven het boeddhisme. Deze boom wordt jaarlijks bezocht door duizenden pelgrims. Veel apen overal...het lijkt wel een plaag! De zesde dag op weg naar Jaffna. Veel organisaties slaan dit over maar wij wilden het toch wel zien . Het noordelijk gedeelte is pas sinds 5 jaar vrij voor toeristen vanwege de burgeroorlog . de tamiltijgers hielden het jarenlang bezet en dat is te merken ook! Neergebombardeerde watertorens, verwoestingen en de Tamils die hier wonen zijn nog weinig toeristen gewend en dat was ook te merken in het hotel. Het is sinds korte tijd weer open door de oorlog en het personeel kan het duidelijk nog niet aan. Lekkende airco's, kapotte lampen, koude douches, geen wijn etc het moet nog duidelijk op gang komen en zoveel toeristen tegelijk kunnen ze nog niet aan. Het had deze dag ook zo hard geregend dat alles lekte.Het personeel bleef dweilen! Vandaag naar Delft Eiland geweest met de Ferry. Een uur varen en op het eiland per jeep naar het Nederlandse fort uit de VOC tijd volledig gebouwd met dood koraal. De kolonisten namen vroeger (400 jaar geleden ) postduiven en wilde paarden en koeien mee naar dit eilend en hun nazaten zijn hier nog steeds te vinden. Leuk om te zien! Op de heenweg hadden we een splinternieuwe Ferry maar op de terugweg? Oh my god , wat een oud lor! De bevolking aan de ene kant in het ruim en de toeristen aan de andere kant. 100 personen mochten erop maar daar houden ze zich niet aan. Je zit ook echt als ratten in de val in dat ruim mocht er wat gebeuren, de deur gaat op slot en kunt niet naar buiten kijken. Vreselijk! Bloedheet en mensen die zeeziek werden op die paar vierkante meter. Blij dat de deur weer openging na een uur. Met dank aan de muzikale reisgenoten die alle Nederlandstalige zeemansliederen door het ruim lieten gallen, en dat zijn er heel wat ! Hilarisch! Morgen vertrekken we naar Trincomalee en ontdekken we de onderwaterwereld van Sri lanka. Het is daar prachtig duiken en snorkelen naar het schijnt en ons hotel ligt aan het strand.Ik ga nog even op zoek naar wandelende takken want die lopen hier af en toe in je hotelkamer en tegen je benen op ! Tot de volgende keer! Xx Chiel en Mirjam

• 22 Januari 2017 - 18:24

Helma:

Zat al met smart de eerste berichten af te wachten. Het wordt weer genieten voor jullie en voor ons. Veel plezier!

• 22 Januari 2017 - 18:44

Marian:

Apart begin weer van jullie vakantie, hihi, altijd avontuurlijk.
    Genieten maar en wij lezen mee.

Big hug, Liefs Ruud en Marian

• 22 Januari 2017 - 19:07

Petra En Rene:

Weer een hilarisch verslag van een gave trip!!!

• 22 Januari 2017 - 20:42

Mieke Spillekom. :

Het is weer hilarisch Mirjam. Echt weer wat voor jullie. Heel veel plezier. Gr.aan rubbere Robbie. Xxxx

• 22 Januari 2017 - 22:56

Joop En Olga Kuijt:

Wat moeten jullie nou weer op zo'n gammele boot , in het ruim met de deur op slot, echt weer wat voor jullie . Jullie hebben wel een gezellige groep als ik dit prachtige verhaal lees. Nou veel plezier en de groeten van ons aan iedereen en vooral wubberen wobbie , en kijk uit . xx

• 23 Januari 2017 - 07:52

René & Helga:

Hey toppers, houd ons maar goed op de hoogte van jullie altijd boeiende en spannende avonturen!! Véél plezier en geniet! Dikke "knuff" van ons -xx-

• 23 Januari 2017 - 13:15

Paula:

Ze hebben op de boot jullie in het ruim gestopt? Met de deur op slot? Nee toch, echt waar?
    Veel plezier verder nog.

• 24 Januari 2017 - 00:53

Mo&Ed:

Wat een begin van jullie vakantie zeg, je hebt meteen stof tot schrijven.
    Wel apart en vooral leuk allemaal wat jullie meemaken op sri lanka.
    We kijken uit naar jullie volgende verhaal, en druppelse.

• 24 Januari 2017 - 08:22

Sas:

Weer een mooi avontuur......!

• 27 Januari 2017 - 14:44

Sjaak En Willy:

Wij zijn nu in de hoofdstad colombo en het gaat beter met het been van Albert en ook de pijn is weg. Hij hoort morgen of we weg mogen en waarheen

• 02 Februari 2017 - 09:44

Albert De Ree:

Hoi reis genoten we zijn maandagmiddag om 1.30 weer gearriveerd op ons huis adres gaat langzaam de goede kant op.
    Groetjes Albert&Jet