Cusco - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Lima, Peru van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

24 Juni 2016 | Peru, Lima

Daar zijn we weer! De overnachting bij de uros indianen was geweldig! Allereerst de boottocht er naar toe...al die drijvende eilandjes van bies en de hutjes erop en de meesten hebben nog een uitkijktorentje ook...zo leuk! De zelfgemaakte bootjes van bies die dan voor hun eilandje liggen en de kleurrijke mensen die er wonen...echt een heel leuk gezicht! Ons logeeradres was bijna 3 uur varen en op een vast eiland...isla Amantani! Onze gastmoeder Emiliana stond ons al op te wachten en bracht ons naar haar huis ! Heel hoog lag het huis, een flinke klim en heel primitief en gammel, maar wel een ezel voor de deur en die nacht was er een lammetje geboren! De heer des huizes had niet zoveel tanden, had rouwranden onder zijn nagels en smakte met open mond tijdens het eten wat natuurlijk op een primitief vuur werd gemaakt! Geen woord Engels dus met woordenboek en gebrekkig Spaans toch nog wat kunnen communiceren. De dochter des huizes nam ons 2 's avonds mee naar een feest oftewel disco. We moesten wel verkleed zei ze dus kregen we de traditionele klederdracht aan. Ik een wollen paarse plooirok tot over mijn knie met een geborduurde blouse erboven en een band om mijn middel en als afsluiter een hele lange sjaal over mijn hoofd. Chiel een gebreide wollen puntmuts op en poncho aan....zo gelachen ..we zagen er niet uit! Een hele klim weer naar de disco en bij aankomst was het gewoon in een betonnen zaaltje met allemaal plastic kuipstoeltjes rondom. Een tafeltje met wat flesjes cola en bier en water erop was de bar en daar zaten 4 urosindianen achter. De live band begon te spelen en Chiel die helemaal niet van dansen houdt en meteen door de dochter des huizes aan de hand werd meegenomen moest wel! Hij stuiterde de hele danszaal door en dat in zijn nieuwe outfit! Iedereen in een grote kring in klederdracht een soort Griekse dans maar dan op z'n indiaans aan het dansen..zo gelachen! Na anderhalf uur was het afgelopen en met een zaklantaarn en hoofdlampjes weer naar huis...bekaf van het dansen! Vreselijk geslapen...ijskoud was het en het huisje van klei liep scheef dus matras rolde van je bed inclusief de dekens en jezelf erbij! Chiel wilde zich wassen bij de teil en jerrycan met water die buiten stond de volgende ochtend en daar kwam ze aan hoor!...met een stuk zeep en een tandenborstel...niet te hopen dat deze van de heer des huizes was haha!De volgende dag de mensen vriendelijk bedankt na het ontbijt en moeders bracht ons weer naar de boot. Ze had mutsen voor ons gebreid met Isla Amantani erop die we steevast dagenlang hebben opgehouden vanwege de kou. Daarna nog Isla Taquile bezocht, het eiland van de breiende mannen, jawel, de meeste mannen breien hier, een heel raar gezicht! een flinke hike gedaan en toen weer terug met de boot naar Puno. De volgende dag een rit van 10 uur met de bus naar Cusco, een hele dag met verschillende stops die absoluut de moeite waard waren! Cusco , een hele grote mooie maar toch ook stinkende stad waar we de trip naar de heilige vallei , Pisac, Ollantayambo geboekt hebben en de volgende dag met de trein naar Aguas Calientes voor 4 uur voor de Machu Picchu! Het absolute hoogtepunt van de reis! Daar stonden we dan, ik werd er helemaal emotioneel van. Sta je in Australië te janken omdat je afscheid moet nemen van een stuk ijzer ( de bus), stond ik nu weer met tranen in mijn ogen om een zooitje stenen op een berg ! Maar ja.... Wat voor stenen en wat een mooie plek! We hadden een gids van half 7 tot 9 uur in de ochtend en gelukkig bracht hij ons meteen naar boven voor DE foto, want er komen per dag zo'n 7000 toeristen naar de Machu Picchu en dan zie je ook alleen maar toeristen tussen die ruïnes dus we waren helemaal blij! Adembenemend is het! Echt waar! Daarna een vreselijk route op een smal pad naar de Incabridge gelopen met een afgrond naast je en bij een val overleef je het echt niet. Je moest je ook registreren als je deze ging bezoeken want dan wisten ze iig dat je beneden lag als je je niet voor een bepaalde tijd weer afgemeld had! Vreselijk! Chiel moest natuurlijk weer een grote boodschap doen uitgerekend op dit pad, die moet natuurlijk altijd op de vreemdste plekken tijdens onze reizen naar het toilet, dus verdwijnt steil tegen de berg aan achter een boom, wil daarna naar beneden van diezelfde berg, glijdt uit met een ware aardverschuiving als gevolg, een hele berg aarde op het smalle pad, gelukkig hield hij zich vast aan een boompje anders lag hij in het ravijn,fototoestel kapot (gelukkig de oude, niet de nieuwe) Broek zwart en overal prut. Het andere stel die 10 minuten later arriveerden dachten dat er een beer naar beneden gekomen was die hier nog wel eens gespot worden, hij had een flinke ravage achtergelaten! Haha! Maar wat was het mooi! Het hele verhaal achter deze incastad is ook zo mooi! En wat ligt het op een mooie plek!Helemaal euforisch kwamen we weer aan in Agua Calientes. We konden daar ook nog naar de hot springs maar die hadden we al in Coporaque gedaan....geen succes....1 grote pisbak vol mensen met water van 40 graden en dan een snotje op je wang hebt zitten waarvan je hoopt dat deze van jezelf is en niet van een ander....vreselijk!, dus dat doen we niet meer! In de middag weer met de trein terug naar Cusco en meteen te bed want we waren al om half 4 uur op ! Vanmorgen is het inti Raymi festival begonnen hier op het plein in Cusco!Zo gaaf! Het feest van de zon en de kortste dag van het jaar! Een hele happening en jawel, de zojuist gekozen president van Peru kwam voorbij met de opening! Vlak voor onze neus! Overal paparazzi en sluipschutters op de balkonnetjes op het plein! Wat een indrukwekkend feest! Weer tranen in mijn ogen door de muziek en al die kleurrijke dansers! Nog 2 nachtjes in dit oh zo gezellig hotelletje! Wel in alle hotels van die zware wollen dekens, Chiel zei bij hotel nr 2 al ''lijkt wel of ik onder een Perzisch tapijt lig!'' Haha! Als we erbovenop gaan liggen vliegen we straks nog door het raam naar buiten en maken we een paar rondjes over de binnentuin! Je kunt je amper omdraaien als je eronder ligt! Morgen een museumdag en dan vliegen we de volgende dag naar de Amazone! We hebben er zin in! Tot de volgende keer! Xx

• 25 Juni 2016 - 04:30

Paula:

Volgens mij hebben jullie het nog steeds naar je zin. Het is weer een groot avontuur, ik denk dat aan het einde van de reis, de rustdagen, zeer welkom zijn. Geniet er nog maar lekker van, dikke knuffels, Paula en Norbert.

• 25 Juni 2016 - 10:20

Marcia:

wat een geweldig verhaal weer

• 25 Juni 2016 - 13:22

Hanneke Kuijt:

wat weer een avoturen beleven jullie weer maar ook soms wel gevaarlijk doe maar voor zichtig voor al met die waag hals van die man van jou nog veel plezier gr

• 25 Juni 2016 - 15:35

Marjolein En Albert:

Een geweldig verhaal van een mooie en spannende reis. We zien het helemaal voor ons. Hopelijk blijft het zo mooi en avontuurlijk

• 26 Juni 2016 - 09:52

Marlies:

Wat is het toch een prachtig en indrukwekkend land. Ik heb er veel mooie herinneringen aan en die komen weer allemaal bovendrijven. Fijn, dat jullie zo genieten.

• 26 Juni 2016 - 13:05

Petra En Rene:

ik lig altijd slap van het lachen om jou toffe schrijfstijl. Ik moet het Rene dan voorlezen en ziet alle acties van Chiel voor zich..
    Geweldig Meriam.....

• 26 Juni 2016 - 20:49

Sita Rietveld:

Wat weer `n geweldig verhaal, jullie zien wel wat van de wereld geniet er maar lekker van.

• 27 Juni 2016 - 10:51

Maartje Vd Nieuwboer:

Wat ontzettend leuk geschreven en heb er echt beelden bij. Wat gaaf dat je dit zo bij houdt zodat wij een beetje kunnen mee genieten. Nog even genieten.