THe jungle Flight - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu THe jungle Flight - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mirjam Kuijt - WaarBenJij.nu

THe jungle Flight

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

27 Juni 2009 | Thailand, Chiang Mai

Ja hoor.... daar zijn we weer!Nou de nachttrein was lachwekkend hoor! We hadden echt ff meer luxe verwacht haha! Snel instappen met je hele bagage want hij is ook zo weer weg .Lopen we door het gangpad van deze behoorlijk oude trein, dachten we dat we naar onze slaapcabines gingen, moesten we gewoon tussen de thai in het treinstel slapen. Van het tafeltje wordt een bed gemaakt en Chiel sliep gewoon boven me in het bagagerek haha! We pisten zowat in ons broek van het lachen! Het was pas 8 uur s'avonds en de meeste gordijnen waren al dicht en daar hoorde je ook gesnurk achter dus nu snappen we waarom die thai zo'n plat achterhoofd hebben, Dus wij maar 3 wagons verderop naar de kantine... nou dat wil je helemaal niet weten haha, dat zag er niet uit! Gezellig tot 10 uur met 5 man een biertje gedronken en toen ging het personeel zich al uitkleden om in de kantine te gaan slapen, dus werden we er weer uitgeveegd! Wij terug naar ons slaapgedeelte en daar waren ze hoor ...de kakkerlakken waar we voor gewaarschuwd waren. Wel kleintjes maar ze liepen gewoon door het gangpad, en waar kleintjes zijn is ook een moeder en die woonde vast in de keuken! We hebben allemaal maar een pepermuntje genomen om maar niet naar het sanitair te hoeven gaan om onze tanden te poetsen, wat een urinegeur! Maar wel weer gelachen om de situatie en zelfs heerlijk geslapen, Wel een gehobbel want ik dacht nog'' straks klapt het bagagerek met Chiel en al erin nog dicht'' haha! Aangekomen zijn we naar onze guesthouse in Chiang Mai gebracht. Weer geen luxe maar een heel gezellig onderkomen. Markt voor de deur en gezellig de Doi Suthep bezocht en the umbrella village.Mooi hoor al dat handwerk hier!Bij de Doi Suthep nog ingezegend door een monnik die alle kwade geesten bij je verdreef en bij Chiel bleef ie met water gooien, zn hele rug zeiknat! 's Avonds heerlijk gegeten op een markt waar je met couponnen zelf je eten kon samenstellen en daarna de bekende nachtmarkt van Chiang Mai bezocht. Erg groot maar wel leuk. Alles is hier zo goedkoop joh, niet normaal! Daarna naar DE tent in Chiang Mai,The Riverside. Een hele leuke tent met een hele goede band. Gezellig! Half 2 vannacht weer thuis en uitgeslapen want we zouden the jungle flight gaan doen met 3 man. We zijn net terug maar dit was enger dan parachute springen! Werden we na een uur rijden op 1800 meter hoogte de jungle ingebracht en daar was een 2 kilometer traject aangelegd in de bomen van kabels, houten slingerbruggen en abseilplatformen en dat allemaal 40 meter boven de grond. GAAF JOH! Het echte tarzangevoel! Allemaal een helm op en een professioneel tuigje om en dan via een katrol van boom naar boom slingeren.Wel zo'n 50 meter ver! En dat met hoogtevrees! Veiligheid stond voorop dus als je met een bloedgang op het volgende platform was aangekomen werd je opgevangen door het personeel want anders knalde je natuurlijk keihard tegen die dikke boom aan, dan werd je ook gelijk met je lifeline aan een kabel vastgebonden die om de boom heen gespannen zat. Wat een geweldig uitzicht daar! Moesten we het laatste platform 40 meter met hulp van boven abseilen...HOOG! Degene van de groep ging nog op haar kop naar beneden..helemaal gek! Daarna daar in het dorp heerlijk gegeten. Dit dorp bestond uit 80 inwoners en 200 honden vnl voor de jacht. De mensen deden geen oog dicht 's nachts want als er een begon te janken begonnen ze nl allemaal! Morgen gaan we de trekking doen van 2 dagen door de jungle. Zwaar, want we moeten zo'n uur of 5 opwaarts wandelen en dan slapen we in de bergen in een bamboehuis met zn 6en. De volgende dag een gedeelte per olifant en op een bamboevlot afleggen. Dus we zijn benieuwd! Leuk hoor het lezen van jullie reacties! PS We kunnen geen tempel meer zien! Tot over een paar dagen! xx Tarzan en Jane op sandalen.

• 27 Juni 2009 - 15:00

Anja:

Sawadika :lol:
    Haha ja had jij een Thalys verwacht,vind het nog knap dat je lekker geslapen hebt :-)Ik heb geen oog dicht gedaan in die trein!Bloedheet en al die die snurkende zwetende mensen :-(
    maar ja je moet het meemaken toch!
    En die kantine wagon met aan 2 kanten de ramen lekker tegen elkaar open en ut bier is er ook nog duur.Die markt is leuk he,ik heb me gek gekocht daar.Heel veel plezier nog en wat fijn dat je vaak even een verhaal schrijft,zo herkenbaar allemaal.

• 27 Juni 2009 - 21:27

Irma:

Jeetje,wie had dat kunnen denken;mijn kleine zusje zo avontuurlijk!Haha,ik lach me dood.Jij liever dan ik!!!Lekker dat jullie zoveel plezier hebben.Wel voorzichtig hè`!Dikke kus

• 29 Juni 2009 - 06:30

Kiek:

Whahaha, heerlijk zeg zo op de maandagmorgen...tranen met tuiten gelachen. Het barpersoneel ging zich om 10 uur al uitkleden, misschien zat je wel op de Showtrain ipv op de Showboat. En kakkerlakken, getver. Ik kijk nu al uit naar de jungle verhalen.

X Kiek

• 04 Juli 2009 - 18:01

Petra:

Ik kan me herinneren dat het veel luxer was dan jij beschreef? Heb je verschillende klasses of zo. Wel weer een avontuur he!
    Petra

• 15 Juli 2009 - 10:11

Linda:

Kreeg weer de slappe lach na het lezen van jullie belevingen in de nachttrein! Dat was echt fun! Vooral Richelle's opmerking over de pinpong-show toen dat personeel zich uit ging kleden!!!

En vind het nog steeds super mega uberstoer dat jullie the flight hebben gedaan! Stiekem een beetje jaloers, maar veel te schijt daarvoor!
    x Linda

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

rondreis thailand

De reis van dag tot dag

Dag 1 Amsterdam – Bangkok 20 juni
Je vliegt vanuit Amsterdam naar de metropool Bangkok, de 'City of Angels', waar je de volgende dag aankomt.

Dag 2 Bangkok 21 juni
Aankomst in Bangkok. Vanzelfsprekend heeft Bangkok veel te bieden en zal deze enorme metropool, met meer dan 10 miljoen inwoners, een grote aantrekkingskracht op je uitoefenen. Na aankomst heb je de mogelijkheid om lekker op ontdekking te gaan in Bangkok. Bangkok is een wereldstad; hier is alles, gebeurt alles, kan alles. Het is een stad met tegenstellingen en wellicht daardoor zo aantrekkelijk. Zo zul je voor een supermodern winkelcomplex een eetstalletje vinden dat kip-aan-een-stokkie verkoopt! Vandaag en morgen heb je de tijd om een deel van de bezienswaardigheden te bezoeken. Je kunt het Grand Palace bekijken, of een van de vele wats (tempels), zoals Wat Phra Kaew, Wat Po, Wat Arun of Wat Saket. Of wat dacht je van een unieke fietstocht over rustige paden langs groene klongs die je leiden door het Bangkok van 30 jaar geleden. Dompel je onder in de drukte van de Chinese wijk of laat je per longtailboat rondvaren over de klongs. Onze deskundige reisbegeleiding zal je bijstaan met goede tips en adviezen.

Dag 3 Bangkok 22 juni
Vandaag heb je een vrije dag in Bangkok. Heb je het excursie pakket geboekt dan ga ja vandaag mee met de fiettocht! Al fietsend door de smalle steegjes van Bangkok vergeet je de grote drukke straten. Je komt langs kleine fabriekjes, traditionele houten huizen, fietst langs tempels en over lokale markten. De tocht brengt je ook naar de andere kant van de Chao Praya rivier waar je 'het andere Bangkok' ontdekt: hier fiets je dwars door de natuur!

Dag 4 Bangkok - Drijvende Markt Damnoen Saduak - Kanchanaburi (Jungle Rafts Floatel) 23 juni
Vandaag reizen we via de kleurrijke drijvende markt van Damnoen Saduak naar Kanchanaburi, in het gebied van de River Kwai, en voornamelijk bekend vanwege de beruchte Birma-spoorlijn. Deze spoorweg, die Thailand met Birma moest verbinden, werd gedurende de Tweede Wereldoorlog onder erbarmelijke omstandigheden door Aziatische dwangarbeiders en geallieerde krijgsgevangenen, waaronder veel Nederlanders, aangelegd. Tienduizenden lieten het leven tijdens de aanleg van deze spoorlijn. We bekijken de beroemde brug en je kunt een bezoek brengen aan het kleine, maar indrukwekkende, oorlogsmuseum en de grootste erebegraafplaats in de omgeving. Daar hebben ook veel Nederlandse slachtoffers van de Birma-spoorweg hun laatste rustplaats gevonden.

Per boot ga je vervolgens naar een drijvend, romantisch 'Floatel', Jungle Rafts, waar je de nacht doorbrengt. Dit zijn op bamboevlotten gebouwde, drijvende huisjes. Je hebt je eigen (geschakelde) drijvend huisje met zwemsteiger en hangmat. Er is geen elektriciteit.'s Avonds is er sfeervolle verlichting van flakkerende olielampen. Vandaag is het avondeten inbegrepen, evenals het ontbijt op dag 5.

Dag 5 Kanchanaburi – Ayutthaya 24 juni
In de ochtend kun je de omgeving gaan verkennen. Je kunt een ritje maken op een olifant of het nabijgelegen Mon-dorp bezoeken, of ontspanning zoeken aan de oever van de rivier. Optioneel kun je per boot en (mini)bus naar de Erawan watervallen.
We verlaten ’s middags het gebied van de River Kwai en rijden naar Ayutthaya, de oude hoofdstad van het koninkrijk Siam.

Dag 6 Ayutthaya - Nachttrein naar Chiang Mai 25 juni
Het grootste deel van de dag kun je in Ayutthaya vrij besteden. In de 17de eeuw was Ayutthaya één van de belangrijkste steden van Azië, een 'Venetië van het Oosten', met kanalen, prachtige paleizen en mooie tempels. De stad verloor zijn eer en rijkdom toen deze, ook tegenwoordig nog om onbegrijpelijke redenen, door de Birmanen in 1767 werd verwoest. De schoonheid en grandeur van enkele honderden jaren zijn in Ayutthaya toch nog duidelijk zichtbaar. Je kunt hier de Wat Panam Chern tempel en de Wat Sri Samphet tempel met zijn ernaast gelegen ruïnecomplex bezoeken.
In de namiddag ga je naar het station van Ayutthaya, waar we op de comfortabele nachttrein met gereserveerde airconditioned couchettes stappen naar Chiang Mai.

Dag 7 Chiang Mai 26 juni
In de ochtend arriveer je in Chiang Mai, een stad met een fascinerende nachtmarkt en enkele van Thailands mooiste tempelcomplexen. Je kunt je de komende dagen vermaken in de gemoedelijke stad, die zich er, met al haar bezienswaardigheden, uitstekend voor leent om er op eigen gelegenheid uit te gaan. Chiang Mai is de tweede grootste stad van Thailand. Je kunt nog steeds de grachten zien die het oude stadscentrum omringden. Er zijn vele tempels waaronder de Wat Chiang Man. Dit is de oudste tempel van Chiang Mai, hier vind je een 10 cm hoge kristallen Boeddha. Het moderne Chiang Mai is erg toeristen vriendelijk en het staat bekend om zijn vele restaurantjes. Je kunt een fiets huren en de omgeving al fietsend verkennen, een micro-light vlucht maken of een bezoek brengen aan de avondmarkt. Je kunt rond dwalen door de kleine winkelstraatjes, waar veel antiek te vinden is. Breng een bezoek aan een boeddhistisch klooster, of ga naar een Thaise bokswedstrijd. Een aanrader is zeker een bezoek aan Doi Suthep, de 600 m hoge heuvel, 16 km buiten de stad, met een schitterende tempel op de top. Via een door draken geflankeerde trap van 300 treden leg je het laatste stukje naar de tempel af, samen met de Thai die hier komen om te bidden.

Dag 8 Chiang Mai 27 juni
Vrije dag in Chiang Mai. Als je het excursiepakket hebt geboekt ga je vandaag mee met de Doi Suthep en umbrella village excursie.In de ochtend wordt je opgehaald en allereerst naar één van Chiang Mai's oudste tempels, Wat Phra Singh, gebracht. Deze tempel is echt een mooi voorbeeld van Lanna Thai architectuur. Vervolgens rij je met je persoonlijke minibus de 1676 meter hoge Doi Suthep op. Voor dat je bent aangekomen bij Chiang Mai's meest bekende tempel moet je echt nog de 300 treden tellende trap op, maar je kan er ook voor kiezen om met de kabelbaan te gaan. Het uitzicht vanaf de tempel is kortweg gezegd verbluffend. Na de lunch bezoek je verschillende handwerk ateliers, waaronder een papaplu, zilver en een lacquerware fabriek. Inclusief lunch, vervoer, entreegelden en gids. Vandaag is het ook mogelijk Thais te leren koken (optioneel). De cursus start met een bezoekje aan de markt en daarna leer je 3 á 4 verschillende gerechten te maken. Hartstikke leuk en nuttig als je je favoriete gerecht voor je vrienden thuis wilt maken! Wil je een goede indruk krijgen van deze stad, dan is het ook mogelijk een stadstour te maken. Bij boeking kun je je opgeven voor een facultatieve 2-daagse trektocht door de heuvels die start op dag 9. Als je niet meegaat op deze excursie, heb je heerlijk de tijd Chiang Mai en omgeving op eigen gelegenheid verder te verkennen. Let op: de prijs van de trektocht is gebaseerd op en minimale deelname van 6 personen. Bij minder dan 6 personen kan er een toeslag worden doorberekend.

Dag 9 Chiang Mai 28 juni
Vandaag start (voor mensen die zich bij boeking hiervoor hebben opgegeven!) een facultatieve avontuurlijke 2-daagse trektocht door de heuvels. Je wordt daarbij begeleid door een ervaren gids, die tevens functioneert als kok. De trektocht is prima te doen voor mensen met een goede conditie. Realiseer je wel dat in geval van grote regenval het te lopen traject glibberig kan worden en daardoor een stuk zwaarder dan onder normale omstandigheden.
Per dag loop je tussen de 3 en 5 uur en uiteraard stop je onderweg regelmatig, zodat je de gelegenheid hebt kennis te maken met enkele van de vele minderheden die hier in deze fraaie omgeving wonen, zoals de Karen of Lisu. Je logeert in een van de minderhedendorpjes. Op de tweede dag van de trektocht maak je een ritje op de rug van een olifant en ga je raften op bamboe vlotten (afhankelijk van het waterniveau). Slaapzakken en rugzakken voor de tocht kunnen eventueel worden gehuurd. Bagage die je niet gedurende de trektocht nodig hebt, kan gestald worden in ons hotel in Chiang Mai. Op deze eerste trekkingdag zijn lunch en diner inclusief. Op de tweede dag zijn ontbijt en lunch inclusief.

Dag 10 Chiang Mai - Longneck dorp - Chiang Rai 29 juni
Vandaag eindigt de prachtige facultatieve trektocht. Moe maar voldaan word je met een (mini)bus in de loop van de middag naar Chiang Rai gebracht, samen met de niet-wandelaars. Onderweg wordt er gestopt bij een dorpje van de Padaung (voor velen beter bekend als de Longnecks), oorspronkelijk afkomstig uit Myanmar. Veel Padaung zijn tegenwoordig te vinden in Thailand, gevlucht voor het geweld van het militaire regime. Het is een wereldberoemd volk van maar zo'n zevenduizend mensen. Ze zijn beroemd geworden door hun 'giraffe -vrouwen'. Als ze vijf jaar waren geworden kregen de meisjes vroeger de eerste ring van messing om hun hals en om het jaar kwam er daar eentje bij. Als ze volwassen waren stak hun hoofd wel een centimeter of dertig boven hun schouders uit. Dit was ooit bedoeld om slavenhandelaars af te schrikken, die zo geen interesse meer zouden hebben in de ‘misvormde’ vrouwen. Fotografen en toeristen denken hier heel anders over, zodat tegenwoordig veel Padaungvrouwen als fotomodel wat geld kunnen bijverdienen.

Je overnacht in Chiang Rai, waar je misschien 's avonds een heerlijk ontspannende Thaise massage wilt ondergaan (optioneel). De bagage van de wandelaars is samen met de niet-wandelaars vanuit Chiang Mai eveneens in Chiang Rai gearriveerd.

Dag 11 Chiang Rai 30 juni
Vrije dag in Chiang Rai, de hoofdstad van de gelijknamige bergachtige noordelijkste provincie. De landschappen hier behoren volgens velen tot de mooiste van Thailand. De stad Chiang Rai is een kleine vredige plaats, met twee interessante tempels, markten en musea.
Je kunt er vandaag voor kiezen een facultatief bezoek te brengen aan de Gouden Driehoek en de grensplaats Mae Sai. Het grensgebied van Thailand, Laos en Myanmar (daar waar de rivieren Ruak en Mekong bijeen komen) is bekend als de beruchte Gouden Driehoek en de papaverteelt voor verwerking in opium en heroïne is hier de belangrijkste inkomstenbron. Het Birmese deel van deze streek wordt geheel beheerst door gewapende bendes die hier regeren als roofridders, maar wij blijven gelukkig op het Thaise stuk. We bezoeken ook de kleurrijke markt van het aan Myanmar grenzend stadje Mae Sai waar, zonder dat we het beseffen, veel smokkelwaar wordt verhandeld. Je zelfs even de grens over, Myanmar in (een visum voor dit bliksembezoek is tegenwoordig snel aan de grens geregeld). 's Avonds keer je weer terug naar Chiang Rai.

Dag 12 Chiang Rai - Bangkok – Surat Thani 1 juli
Je vliegt vandaag naar Bangkok, waar je op de comfortabele nachttrein stapt naar Surat Thani in Zuid-Thailand. Je slaapt in gereserveerde airconditioned couchettes.

Let op: voor de binnenlandse vlucht van Chiang Rai naar Bangkok geldt dat je maximaal 15 kg bagage mag inchecken. Voor eventuele overbagage dient per kilo te worden bijbetaald.

Dag 13 Surat Thani - Ao Nang 2 juli
Na aankomst in Surat Thani reis je door naar het idyllische Ao Nang (ao = baai in het Thai), een plaatsje met een mooi lang zandstrand en een panoramisch zicht op de azuurblauwe Andamanzee. In de directe omgeving vind je veel natuurfenomenen, zoals watervallen, warmwaterbronnen en prachtige ‘bounty’ eilandjes; denk hierbij aan de op deze locatie opgenomen film ‘The Beach’. Lekker slenteren door de branding over het witte strand wordt waarschijnlijk één van je favoriete bezigheden. Na zo'n 'uitputtende' wandeling is het heerlijk bijkomen onder het genot van een exotische vruchtencocktail. In de omgeving van Ao Nang vind je diverse winkeltjes en smaakvolle restaurantjes.

Dag 14 - 15 Ao Nang 3 en 4 juli
De Thaise provincie Krabi heeft de meest schilderachtige kustlijn van Thailand en is prima geschikt voor een nadere verkenning. Witte stranden, steil gevormde kalksteenrotsen in zee zowel als op het land, heuvels, palmbossen en rubberplantages maken deel uit van de ‘picture perfect’ omgeving. Voor de kust liggen talrijke eilanden en een bezoek aan Laem Phra Nang, een betoverende kaap met schitterende stranden, de Phra Nang grot en de ‘Prinsessenpoel’, hoog in de rotsen is de moeite waard! Ook een boottocht is zeker een aanrader; de beroemde Phi Phi eilanden zijn varend bereikbaar vanaf Ao Nang. Je kunt lekker luieren, maar zeilen, kanoën, windsurfen, duiken, snorkelen, wandelen of een eiland bezoeken behoren ook tot de vele mogelijkheden.

Dag 16 - 17 Ao Nang - Khao Sok Nationaal Park 5 en 6 juli
Je rijdt naar het Khao Sok Nationaal Park. Het is één van de wat minder bekende nationale parken van Thailand, maar wordt wel beschouwd als een van de mooiste in Thailand. In totaal beslaat park het 739 km². De met jungle bedekte kalkstenen pieken, het Cheo Larn meer met honderden kleine eilandjes en de bergketens zorgen hier voor een spectaculair panorama. In het Khao Sok bevindt zich semi-evergreen regenwoud; dit houdt in dat er bomen bij zijn die hun blad verliezen in de droge tijd wat voor voorjaars/herfstachtige effecten zorgt. De flora is overweldigend, enorme woudreuzen en ook de rafflesia, de grootste bloem ter wereld komt hier voor. In het park leven diverse tropische dieren, variërend van olifanten en stekelvarkens tot neushoornvogels en bijzondere vissen. Helaas (misschien gelukkig) struikel je over het algemeen niet over de grote wilde dieren in een willekeurig oerwoud; Khao Sok vormt hier geen uitzondering op. De meeste dieren zijn schuw en laten zich niet makkelijk zien. Ze leven bijvoorbeeld in de toppen van de bomen, zoals eekhoorns en apen, of ze zijn alleen 's nachts actief, zoals stekelvarkens en vleermuizen. Je kunt een avontuurlijke optionele trekking maken met een ervaren lokale junglegids door het park!

Dag 18 Khao Sok - Koh Pha-Ngan 7 juli
Het ‘bounty eiland’ Koh Pha-Ngan is je volgende bestemming. Tijd om te genieten van het mooie eiland aan de Thaise oostkust in de Golf van Thailand. Je overnacht in accommodatie op een rustig strand in het noorden van het eiland. Je kunt een boottrip maken en wandelen naar de watervallen in de jungle. Er zijn vele mooie palmstranden en er zijn mogelijkheden om te duiken of te snorkelen. Of gewoon lekker luieren op het strand en seafood eten, slapen en zwemmen als jij er zin in hebt.

Dag 19 - 20 Koh Pha-Ngan 8 en 9 juli
De attracties van het eiland omvatten onder andere een tempel op een bergtop, de Wat Khao Tam, welke ideaal is om te mediteren, de Tan Sadet waterval, Hat Rin Beach, Paeng Nationaal Park en satelliet eilandjes zoals Koh Tao waar je schitterende stranden en koraalriffen vindt. Koh Pha-Ngan heeft zijn populariteit ook grotendeels te danken aan de maandelijkse Full Moon feesten, die bij elke volle maan op het strand plaats vinden.

Dag 21 Koh Pha-Ngan – Bangkok 10 juli
Per ferry ga je terug naar het vasteland van Thailand en reist vervolgens met de bus terug naar de hoofdstad Bangkok, waar je de stad verder kunt verkennen.

Dag 22 Vertrek Bangkok – Amsterdam 11 juli
In de ochtend kun je Bangkok nog verkennen, maar in de middag vertrek je naar de luchthaven voor je terugvlucht naar Amsterdam (te besteden tijd uiteraard afhankelijk van je vluchttijd).

Dag 23 Aankomst Amsterdam 12 juli
Aankomst in Amsterdam.